A trafikok fele vergődik
További Gazdaság cikkek
- Történelmi mélypontra került a forint, Orbán Viktor rámutatott a forintgyengülés felelőseire
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
Milliárdos lejárt tartozás nehezíti a trafikosok életét. A május 31-i átalakítás, a plázákban és benzinkutakon megszűnő forgalmazás sem segít a kereskedőkön: forgalomnövekedésük szinte észrevétlen lesz – írja a Napi Gazdaság.
Lejárt a tartozás
Jelentősen megnőtt a dohányforgalmazók és -gyártók kintlévősége a trafikoknál miután az egyik nagy gyártó lejártnak minősítette a trafikrendszer indulásakor a kereskedőknek bizományba adott készletek utáni tartozást. A két legnagyobb gyártó összes kintlévősége (7 napon túli lejárt követelés) lapunk számításai szerint kétmilliárd forint felett lehet, miközben a teljes dohánytermékszegmens heti finanszírozási igénye 7-8 milliárd forint körül alakul (átlag 700-750 millió szálas havi forgalomnál). A Napi Gazdaság szerint a két legnagyobb gyártó teljes kintlévősége elérheti a nyolcmilliárd forintot is (ez a még le nem járt tartozás).
A lejárt tartozások jelentik a cigaretta-kiskereskedelmi piac legkisebb problémáját, hiszen a gyártóknak ez nem olyan tétel, ami miatt működésképtelenné válnának. A legfőbb probléma, hogy a nagyjából hatezer trafikból csak hozzávetőleg kétezer képes nyereséget vagy nullszaldós forgalmat produkálni. Ilyen arányok mellett a le nem járt tartozás is komolynak tűnik.
Semmivel nem nyernek a kicsik
A gyártóknak a május 31-én a plázákban, bevásárlóközpontokban és benzinkutaknál megszűnő trafikok is fejfájást okoznak, nem csak a tartozások miatt (ezek a jól működő egységek), sokkal inkább a várható 5 százalékos forgalomkiesés miatt. A nagyjából 200 trafik jelentős része még nem költözött el vagy még nem tudja hova költözik, illetve az, aki elköltözik, nem frekventált, bejáratott helyre teszi át az üzletét. Ez szinte azonnal forgalomkieséshez vezet a rendszerben.
A változás ugyanakkor a veszteséges egységeknek sem hoz sokkal nagyobb többletet, a kereskedők szerint: halottnak a csók. Szerintük ez egyszerű matematika. A 200 legjobban menő bolt, amely a piac 3,5 százalékát jelenti, a dohánytermék-forgalom 17 százalékát adja. Ez a 17 százalék (inkább jóval kevesebb, hiszen lesz aki máshol újranyit) oszlik szét a trafikok 96,5 százaléka közt, amelyek eddig a teljes forgalom 83 százalékát adták. A legjobb esetben a trafikok forgalma 0,2 százalékkal nőhet, ám nyilvánvalóan lesznek, akik nagyobb szeletet szakítanak ki a megszűnő frekventált boltok forgalmából. Azoknál ez akár 1 százalékos forgalomnövekedést is generálhat, ami napi szinten 5-6 doboz cigaretta- és 3-4 csomag vágottdohány-többletet, nettó nyereségben pedig jó esetben 1500 forintot jelent.
A Napi Gazdaság szerint a piacot jelenleg még az tartja egyben, hogy a legtöbb trafikos teljes pénzével ugrott bele az üzletbe és ha most kiszállna, elvesztene mindent, tehát a boltosok futnak a pénzük után. Ügyeskedni vagy csalni nem tudnak, így a fizetésképtelenség miatt középtávon komolyan veszélyben van az egzisztenciájuk, ezzel együtt pedig az áfával együtt 400 milliárd forint adóbevételt generáló dohánypiac.