Brutális különadót terveznek az útépítőkre

2014.07.09. 13:30 Módosítva: 2014.07.09. 16:15

Amelyik cég az elmúlt hét évben 100 millió feletti útépítési megbízást nyert az államtól, a nettó árbevételre vetítve 15 százalékos különadót fizethet egy most készülő törvénytervezet szerint – értesült a 444.hu. Az Indexnek azonban kormányzati körökből tagadták a törvénytervezet létét.

A sztrádaépítéstől kezdve a kisebb utak felújításáig rengeteg beruházás tartozik ide. Az adót a 2007. január 1. és 2014. december 31. között elnyert közbeszerzések után kell megfizetni. A törvény indoklásában állítólag ez áll:

"A közutak, köztük különösen az autópályák, autóutak – költségvetési és uniós forrásból finanszírozott – építésére vonatkozó közbeszerzési pályázatokat immáron évek óta néhány, jelentős piaci és tőke erővel rendelkező társaság nyerte el. Helyzetüknél fogva az útépítések részpiacán komoly előnyben vannak, a piac oligopol jellege miatt az optimális és tisztességes nyereséghez képest extraprofitra tesznek szert."

Az Index kormányközeli forrása szerint valójában nem készült ilyen törvénytervezet. A legutóbbi kormányülésen viszont felkérték az NGM-et, hogy dolgozzon ki válaszlehetőségeket, amikkel a kormány válaszolni tud a hamarosan esedékes brüsszeli útépítési bírságra.

Itt meg tudja nézni az összes útépítéssel kapcsolatos közbeszerzés részleteit.

A kérdéseinket elküldtük az NGM-nek és a Miniszterelnökségnek. 

Mi történik itt? 

A javaslatnak két olvasata lehet. Az egyik, hogy az éppen Brazíliában szabadságoló kormányfő ezzel üzen a pártja és kormánya gazdasági holdudvarának, konkrétan Simicska Lajosnak és körének, amit erősítenek az elmúlt napok hírei is. A másik olvasat szerint a Miniszterelnökség - mert úgy tudjuk, hogy a tervezet ott készült - ezzel azt üzenheti Brüsszelnek, hogy a szabálytalanul kiírt, az előző évek közbeszerzéseit a közelben lévő aszfaltkeverő telepekhez kötő magyar szabályozás miatt várható kiadós uniós büntetés ne legyen túl nagy, mert azt a külföldi céggekkel fizettethetik meg. 

A 444.hu szerint is egy közelgő EU-s büntetés az oka a példátlan visszamenőleges adó kivetésének. Már tavaly óta több területen is felfüggesztette Brüsszel az EU-s támogatásokat, mert a bizottság szerint nem lehetett volna útépítésekkor kikötni, hogy csak az pályázhat, akinek a közelben van aszfaltkeverő telepe. Ez 2007 óta szerepelt a kiírásokban, nem véletlen tehát, hogy az adót is ettől az évtől akarják beszedni. Magyarország 60 és 90 milliárd forint közötti büntetésre számíthat.

Túl meghökkentőnek tűnik

Mindenesetre már önmagában egy újabb visszamenőleges adó is elég fura lenne, különösen ilyen nagy mértékű. Úgy pedig aztán pláne, hogy ezt egyedül a pályázatokat kiíró állam rontotta el, nehéz lenne komoly arccal megindokolni a büntetést azokra, akik elfogadták a felkínált játékszabályokat. 

Ez nagyjából olyan irreálisan hangzik, mintha megbüntetnének minden autóst, aki autópályamatricát vett az elmúlt hét évben, mert utólag rájött az állam, hogy nem jó feltételekkel adta. Ráadásul borítékolhatóan egy újabb, nehezen védhető vitába bonyolódnánk az unióval is. És annyira azért van képzett az államigazgatásunk is, hogy ha meg akarják büntetni a nagy útépítő cégeket, akkor kitaláljanak egy egyszerűbb és védhető különadó fajtát, amivel ugyanazoktól nagyjából ugyanannyit szednének be.

Ez még a Közgépnek se lenne kevés

Képzeljük el egy pillanatra, hogy az összes útépítésre kiírt közbeszerzésben győztes nagyobb céggel visszafizettetik az adott időszakra vonatkozó nettó árbevételük 15 százalékát. A törvény pontos szövegét ugyan nem ismerjük – lehet, hogy csak az adott közbeszerzésből származó árbevételre vonatkozna az adó –, de most maradjunk ennél a forgatókönyvnél.

 

Mint látható, az egyik legnagyobb közbeszerzés-nyertes, a Közép például ebben az esetben összesen 28 milliárd forint visszamenőleges adófizetésre kényszerülne. Ez jóval nagyobb, mint amennyi profitot papíron elért a cégcsoport.

Ugyanez így nézne ki az egyik másik nagy nyertesnél, a Swietelsky Magyarországnál:

 

Náluk még nagyobb az olló a profit és a büntetés között. Nekik összesen 30,4 milliárd forintos adót kellene fizetniük, miközben az adott időszakban alig párszáz millió forintos nyereséget értek el. Az Euroaszfalt 15,8 milliárd, a Duna Aszfalt pedig 16,5 milliárd forint adót fizethetne a nettó árbevétele alapján. A Strabag teljes lehetséges adókötelezettségét most nem számoltuk ki.