Hirtelen elég sürgős lett a horvát LNG
Az EU gyorsítaná a horvát cseppfolyósgáz-terminál építését a Krk szigeti Omisalj városban, és ehhez hajlandó segítséget nyújtani, írta diplomáciai forrásokra hivatkozva a Jutarnji List horvát napilap.
Günther Oettinger, az EU energiaügyi biztosa kedden részt vett a horvátországi Dubrovnikban a nyugat-balkáni országok államfőinek csúcstalálkozóján. Az értekezleten állítólag tárgyalt Ivo Josipovic horvát elnökkel, és kérte a gázterminál építésének gyorsítását, Brüsszel teljes támogatását ígérte ehhez.
A terminál felépítésével jelentősen felértékelődik Horvátország Európa energetikai térképén. Az EU azt várja Horvátországtól, hogy gyorsan dolgozzon, tegyen javaslatot a beruházásokra, és minél hamarabb valósítsa meg őket. Európa így kevésbé függene az orosz gáztól, és ezzel együtt az orosz politikától.
Mint azt a portfolio.hu felidézi, a horvát LNG-terminál megépítésének terve hosszú időre tekinthet vissza, eredetileg magánbefektetők akarták megvalósítani, a gazdasági válság azonban feje tetejére állította az európai gázpiacot, csökkent a fogyasztás. A horvát kormány végül saját kezébe vette az ügyet, és több alternatív javaslatot dolgozott ki.
Ezek között szerepelt egy csökkentett kapacitású, úszó LNG-terminál megépítése, de szóba került egy, az eredeti tervekhez hasonló megoldás is. Főként az utóbbi esetében, a horvát vezetés úgy számolt, hogy a terminál megépítésébe a régió többi országát is be lehetne vonni. 2012-ben felmerült annak lehetősége is, hogy magyar részről az MVM venne részt a beruházásban.
Habár a horvát és a lengyel LNG-terminálok megépülése valóban érdemben javíthatná az EU keleti végeinek gázbiztonságát, a cseppfolyós földgáz piaca szinte globális, és az ázsiai piacon komoly árprémiummal lehet értékesíteni az LNG-t az európai árszintekhez képest. Ez utóbbinak egyben azt is jelenti, hogy az LNG jelenleg drágább alternatívát jelent a régió országai számára az orosz földgázzal szemben. A horvát terminált az utolsó beszámolók szerint 5 milliárd köbméteres kapacitással építenék meg.
A lengyel terminál várhatóan jövőre állhat üzembe, szintén 5 milliárd köbméteres kezdeti kapacitással. Mindkét projekt számol a későbbi bővíthetőség lehetőségével. A két terminál alapvetően a forrásdiverzifikációban segíthetné a térséget, együttes kapacitásuk nem éri el a régió jelenlegi - egyébként igen nyomott - gázkeresletét.