Három ura van a magyar sörnek

2014.08.07. 11:46

Szépen teljesítenek a magyarországi sörgyártók, tavaly 133 milliárd forintos árbevételt értek el. Az elmúlt két évben mért infláció fölött, nagyjából kilencedével nőtt az értékesítésük, és egyre több a kis cég a piacon – derül ki a Napi.hu cikkéből.

Több mint hetven olyan magyarországi vállalkozás van, amely a cégnyilvántartás szerint főtevékenységként végez sörfőzést - Céginfo.hu adatbázisából. A társaságok 2011 óta 120-133 milliárdos összesített árbevételt értek el, ezek túlnyomó többségét a három legnagyobb gyár produkálta.

A magyar sörfőzés piaca elég koncentrált: hetvenkét olyan vállalkozás van, amely főtevékenysége sörgyártás vagy malátagyártás, ám ezek árbevételének több mint 90 százalékát három nagy gyár, a kőbányai székhelyű Dreher, a hazánkban soproni kötődésű Heineken és a Borsodi adja. Ez a három cég 2013-ban 30-50 milliárd forint közötti árbevételt ért el, míg a negyedik legnagyobb szereplő, a Pécsi Sörfőzde Zrt. már csak 5,4 milliárdos bevétellel büszkélkedhetett tavaly.

 
 A legnagyobb magyarországi sörgyártók Árbevétel 2013-ban (md Ft) Árbevétel aránya* (%)
Heineken Hungária Zrt. 49,500 37,09
Dreher Sörgyárak Zrt. 45,873 34,37
Borsodi Sörgyár Kft. 31,691 23,75
Összesen 127,065 95,2
* A főtevékenység szerint sörgyártást, malátagyártást végző cégek között
Forrás: Céginfo.hu

A három nagyvállalat túlsúlya persze nem az elmúlt év eredménye, hanem lényegében a rendszerváltozást követő piaci viszonyok megjelenése óta tapasztalható. Az elmúlt három évben árbevételük aránya érdemben nem változott: a főtevékenység szerint sörgyártással foglalkozó cégek árbevételének 93-95 százalékát tette ki.

A három vállalaton belül a Dreher árbevétele dinamikusan, 32 milliárdról csaknem 46 milliárdra nőtt, a Borsodié enyhén, 33,2 milliárdról 31,7 milliárdra csökkent, míg a Heinekené 46,7-49 milliárd között ingadozott (természetesen ebben nemcsak a sörfőzésből, hanem minden más üzleti tevékenységből származó árbevétel benne van).

Érdekes, hogy a negyedik piaci szereplő viszont fokozatosan veszít a részesedéséből: a Pécsi Sörfőzde Zrt.árbevétele 2011-ben még az összes sörgyártó árbevételének csaknem 6 százaléka volt, tavaly viszont már csak 4 százalékos volt a részesedésük (összegszerűen 7 milliárd fölül 5,4 milliárd alá csökkent a bevételük).

A lista másik végén több mint tíz olyan vállalkozás van, amely 2013-as árbevétele a tízmillió forintot sem érte el - igaz, a tavaly alapított Magyarhertelendi Sörfőzdéé csak néhány tízezer forintra volt ettől -; ezek a vállalkozások jellemzően kézműves söröket előállító manufaktúrák, kisüzemek.

A pécsi cég visszaesése azért is figyelemreméltó, mert a főtevékenység szerint sörgyártással, malátagyártással foglalkozó több mint hetven vállalat árbevétele egyébként az elmúlt években lendületesen nőtt. 2011-ben még csak 120,3 milliárd forint volt ezeknek a vállalatoknak a bevétele, tavaly már meghaladta a 133 milliárdot, amit két év alatt nagyjából 11 százalékos növekedést jelent. Ez azt jelenti, hogy a két év alatt mért infláció fölött, nagyjából kilencedével nőtt a sör- (és egyéb termékeik) értékesítéséből származó bevételük. A 2011-2013-as időszakban összesen mintegy 440 milliárd forint volt a főprofil szerint sörfőzéssel foglalkozó vállalkozások árbevétele.

A cégnyilvántartásban egyébként összesen csaknem 1200 olyan cég van, amely egyik tevékenysége a sörgyártás - ez csaknem tizenhatszorosa a főtevékenység szerint sörfőzéssel foglalkozó vállalkozásoknak. Ezek azonban érdemi hatással nincsenek a magyar sörfőző-ágazatra. Ennek a kibővített listának az élén is a legnagyobb sörgyártók állnak az árbevétel szempontjából, de a dobogóról épp csak lemaradt például az a Her-Csi-Hús Kft., amely 12 milliárdos árbevétele alapvetően baromfihús-feldolgozásból származik, de a cégkivonaton ott szerepel a nagyjából száz tevékenysége egyike - például a Takaró, szőnyeg, fal-, padlóburkoló kiskereskedelme mellett - a sörgyártás.