És az ön városa mit rejteget?
További Gazdaság cikkek
- Veszélyes időszakba léptünk, amikor rengeteg a baleset
- Eurostat: A magyar lakosoknak kell a legkevesebbet fizetni az áramért az EU-ban
- Magyarország előfizet: így változtatja meg az életünket az előfizetéses e-kereskedelem
- Részletes munkaerőpiaci adatokat közölt a Randstad: a fiatalok többsége dolgozna külföldön
- Itt a Standard and Poor's jelentése Magyarországról
A törvénytisztelet, a jogkövető magatartás a modern demokráciák alapja. Nagymértékben rombolja az állampolgárok, a vállalkozások jogkövető magatartás iránti elkötelezettségét, ha maguk az állami intézmények sértenek törvényt.
– írja elemzésében a Korrupciókutató Központ Budapest, felmérésük címe: „Korrupciós kockázatok, törvénytisztelet és világháló”. A magyarországi városok korrupciós kockázatát vizsgálták az önkormányzatok honlapjai alapján, azt vizsgálva, az önkormányzatok
- mennyire átláthatóak (nyitottsági index), és
- mennyire tartják be a rájuk vonatkozó törvényeket (törvénytisztelet index).
Közbizalom, növekedés, jólét
„Eredményül azt kaptuk, hogy a magyar városok önkormányzatait inkább az átláthatóság hiánya és törvényszegő magatartás jellemzi, bár több önkormányzat példája is arra mutat, hogy lehetséges a törvények betartása” – írják összegzésükben, arra következtetve, hogy az átlagos magyar önkormányzatnál magas a korrupciós kockázat, pedig „a közbizalom léte, a joguralom érvényesülése és az ebbe vetett hit alapja a hosszú távú gazdasági növekedésnek és végső soron feltétele a társadalom jólétének”. (Arról, hogy mi a jog uralma, és mi köze a keleti nyitáshoz, itt írtunk bővebben.)
Az önkormányzatok honlapjait előre összeállított szempontok szerint vizsgálták, rákérdeztek arra, találhatóak-e a honlapon közbeszerzési szerződések, jegyzőkönyvek a testületi ülésekről, de az átláthatóságra vonatkozó kérdéseket is feltettek, például hogy milyen nyelven érhető el a honlap, vagy van-e rajta oldaltérkép.
Az adatbázis matematikai-statisztikai módszerekkel való elemzésének és összetett mutatók kiszámolásának segítségével keresték a „legnyitottabb” illetve a „legtörvénytisztelőbb” városokat. A nyitottsági index az adatokhoz való hozzáférhetőséget és azok átláthatóságát mutatja, a törvénytiszteleti index pedig a törvényileg szabályozott információk közzétételére vonatkozik.
Itt vannak a győztesek
A Magyar önkormányzati Nyitottság Index (MANYI) értékekeit tekintve a városok listájában első helyen Sopron áll, azt Pilisvörösvár, majd holtversenyben Békéscsaba, Kecskemét és Szeged követi:
Sorszám | Településnév | Nyitottság index értéke |
1 | Sopron | 0,94 |
2 | Pilisvörösvár | 0,88 |
3 | Békéscsaba | 0,82 |
4 | Kecskemét | 0,82 |
5 | Szeged | 0,82 |
6 | Bábolna | 0,76 |
7 | Budapest 22. ker. | 0,76 |
8 | Bük | 0,76 |
9 | Göd | 0,76 |
10 | Hévíz | 0,76 |
11 | Kistarcsa | 0,76 |
12 | Lajosmizse | 0,76 |
13 | Martfű | 0,76 |
14 | Mezőberény | 0,76 |
15 | Mezőkövesd | 0,76 |
16 | Mórahalom | 0,76 |
17 | Nyíregyháza | 0,76 |
18 | Tatabánya | 0,76 |
19 | Zalaegerszeg | 0,76 |
20 | Balatonalmádi | 0,71 |
21 | Balmazújváros | 0,71 |
22 | Budaörs | 0,71 |
23 | Budapest 02. ker. | 0,71 |
24 | Budapest 13. ker. | 0,71 |
25 | Budapest 18. ker. | 0,71 |
26 | Budapest 23. ker. | 0,71 |
27 | Debrecen | 0,71 |
28 | Esztergom | 0,71 |
29 | Fót | 0,71 |
30 | Gyomaendrőd | 0,71 |
31 | Győr | 0,71 |
32 | Jászberény | 0,71 |
33 | Kaba | 0,71 |
34 | Kapuvár | 0,71 |
35 | Kisújszállás | 0,71 |
36 | Lenti | 0,71 |
37 | Nagykanizsa | 0,71 |
38 | Nyergesújfalu | 0,71 |
39 | Nyírbátor | 0,71 |
40 | Orosháza | 0,71 |
41 | Solt | 0,71 |
42 | Szentes | 0,71 |
43 | Szentgotthárd | 0,71 |
44 | Tapolca | 0,71 |
45 | Tiszaföldvár | 0,71 |
Forrás: Korrupciókutató Központ Budapest
Az Önkormányzati Törvénytisztelet Index (ÖNTI) alapján a legtörvénytisztelőbb város kategóriában ma Magyarországon hat város szerepel az első helyen, azonos értékkel: Budapest 23. kerülete, Kaba, Mezőberény, Pilisvörösvár, Sopron és Zalaegerszeg.
Sorszám | Településnév | Törvénytisztelet index értéke |
1 | Budapest 23. ker. | 1,0 |
2 | Kaba | 1,0 |
3 | Mezőberény | 1,0 |
4 | Pilisvörösvár | 1,0 |
5 | Sopron | 1,0 |
6 | Zalaegerszeg | 1,0 |
7 | Ács | 0,9 |
8 | Bábolna | 0,9 |
9 | Békéscsaba | 0,9 |
10 | Budapest 18. ker. | 0,9 |
11 | Budapest 20. ker. | 0,9 |
12 | Budapest 22. ker. | 0,9 |
13 | Bük | 0,9 |
14 | Cegléd | 0,9 |
15 | Győr | 0,9 |
16 | Hajdúnánás | 0,9 |
17 | Hévíz | 0,9 |
18 | Kecel | 0,9 |
19 | Kecskemét | 0,9 |
20 | Kistarcsa | 0,9 |
21 | Komárom | 0,9 |
22 | Lajosmizse | 0,9 |
23 | Mezőhegyes | 0,9 |
24 | Mezőkövesd | 0,9 |
25 | Mohács | 0,9 |
26 | Mórahalom | 0,9 |
27 | Nyíregyháza | 0,9 |
28 | Pusztaszabolcs | 0,9 |
29 | Szeged | 0,9 |
30 | Szentgotthárd | 0,9 |
31 | Tiszaföldvár | 0,9 |
Forrás: Korrupciókutató Központ Budapest
Az önkormányzati honlapok vizsgálata arra mutat, hogy olyan az állampolgári tájékozódás szempontjából fontos információk jellemzően nem jelennek meg a honlapokon, mint a testületi ülések napirendjei, összefoglalói, vagy az önkormányzati közbeszerzésekre vonatkozó információk.
– írják. A szerzők szerint a tanulság az, hogy a magyar városok önkormányzatai jellemzően magas korrupciós kockázat mellett működnek (az átláthatóság, elszámoltathatóság mértéke ugyanis fordított viszonyban áll a korrupciós kockázatok szintjével). A korrupció csökkentését az átláthatóság növelésén keresztül lehet alacsony társadalmi ráfordítások mellett elérni – emlékeztetnek, újra feltéve a nagy magyar költői kérdést:
Hogyan várhatnánk el a vállalkozásoktól, a lakosságtól törvénykövető magatartást, ha maguk az állami intézmények mutatják fel a törvényszegő magatartás példáit?