Hatalmas adótrükkre készül a Burger King
Felvásárlást tervez a Burger King, egy kanadai vállalatot venne meg, hogy kevesebb adót kelljen fizetnie - írja a Marketwatch alapján a Portfolio.hu. A fánkjairól és kávéiról híres Tim Hortons nevű társaságot veszik meg; ezzel a világ a harmadik legnagyobb gyorsétterem-lánca jönne létre a világon, a két cég együttes piaci kapitalizációja jelenleg 18 milliárd dollár, amiből a Burger Kingé 9,5 milliárd, a Tim Hortons pedig 8,4 milliárd.
A felvásárlást követően egy teljesen új cég jönne létre, kanadai központtal, ami az adóoptimalizálásban segítene a Burger Kingnek. Ezért sokan úgy gondolják, hogy ennek a felvásárlásnak a valós célja igazából az adóelkerülés.
Megszaporodtak mostanában a hasonló tranzakciók, ami Washington ellenzését válthatja ki, különösen hogy a Burger King egy jól ismert és kifejezetten amerikai márkának számít. Azzal, hogy a cégek az alacsonyabb adózású országokba helyezik központjukat, jelentős összegeket takaríthatnak meg a külföldön keletkező nyereségükön.
Az Egyesült Államokban 40 százalékos adókulcs sújtja a vállalatokat, ezzel szemben például Kanadában 2012-ben mérsékelték 15 százalékra a társasági adót. Főként a európai országokat céloznak meg, Írország kifejezetten népszerű az adóoptimalizálást kereső vállalatok között.
A közelmúltban több olyan felvásárlás történt, ami kifejezetten adózási megfontolások miatt történt: a gyógyszeriparban a Valeant Pharmaceuticals például a kanadai Biovail Corp.-ot vette meg és Kanadába tette a székhelyét, ennek köszönhetően az effektív adókulcsa már csak 5 százalék. Az AbbVie az ír Shire Inc.-et vette meg, a Medtronic pedig a szintén ír Covidient vásárolta fel.