Pocsék állapotban a magyar utak

2014.09.17. 10:05

A magyar úthálózat fel rossz minősítést kapott, írja az Országos Közúti Adatbankra hivatkozva Nol.hu. Becsléseik szerint nagyságrendileg ezermilliárdra lenne szükség ezek helyrehozására úgy, ha kisebb, teljesen tönkrement helyközi utakat nem számítjuk és azokról lemondunk.

Ez 4-6 ezer kilométernyi menthető utat jelentene ebből a pénzből, és nem teljes körű felújítást, hanem csak kátyúzást. De ha ragaszkodunk az állami úthálózat az európai szintre hozásához, és így nagyjából a felének teljes körű felújításához, háromezermilliárd forinttal kellene megdobni a közútkezelő költségvetését. Vagy legalábbis a következő tíz év mindegyikében háromszázmilliárd forintot kellene fordítani a meglévő utak javítására.

Pénz viszont úgy tűnik biztosan nem lesz rá. Az autópályák és az autóutak nélküli úthálózat üzemeltetési munkáira az MK Zrt. tavaly 49,6 milliárd forintot fordíthatott, amit 2,4 milliárddal fejeltek meg a novemberben kezelésbe vett sztrádák működtetési költségei. Az idén pedig a teljes úthálózat alapfeladatok közé sorolt kiadásaira 61,8 milliárd forint jut.

A nagyszabású útfelújításokra az elmúlt években is a 2015-ben kifutó uniós programokból futotta. A Regionális Operatív Programok (ROP) 164 milliárd forintjából csak tavaly 55,5 milliárdot használtak fel a legrosszabb állapotú, négy, illetve öt számjeggyel jelölt utak 435,5 kilométerének teljes felújítására. Az idén pedig ezekből a forrásokból 34,2 milliárd forintot lehet költeni. Külön nehézséget jelent, hogy az útfelújítások, útépítések Magyarországon a korrupcióval leginkább fertőzött területek közé számítanak, nagyon oda kéne figyelni, hogy az évtizedek óta rengetegszer kartellező szereplők ne tudjanak ismét lehúzni minket.

Ezért cserébe kevés autóst boldogít, hogy muzeális, átlagosan 26 éves útburkolatokat koptathatnak.  A kerekekkel találkozó aszfalt vagy beton átlagéletkora a főutakon 17, a mellékutakon 29 év.