Gyöngyi
9 °C
9 °C

A piackutatás olyan lehet mint a kartell

2014.11.11. 14:42

A versenyhivatala nyáron összesen közel 100 millió forint bírságot osztott ki néhány kontaktlencsés cégnek, amiért értékesítési és árbevételi adatokat osztottak meg egymással.

Ezek az adatok nem voltak nyilvánosak, csupán a cégek számára váltak elérhetővé egy oligopolisztikus, tehát kevésszereplős piacon, amely így a versenyhivatal döntése szerint lehetőséget teremtett arra, hogy a cégek üzleti kockázatait csökkentse, és korlátozza a piaci versenyt.

A versenyhatóság célja annak megállapítása, hogy a cégek magatartása alkalmas-e a verseny korlátozására vagy torzítására. Már e tény megállapítása is elegendő az elmarasztaló ítélethez, nem szükséges azt bizonyítani, hogy a piaci szereplők magatartása valóban versenykorlátozó volt-e.

A DLA Piper ügyvédi iroda szerint Gazdasági Versenyhivatal döntése nyomán újra kell értékelni a céges piackutatások tartalmát és gyakorlatát, annak eldöntésére, hogy azok nem versenykorlátozó hatásúak-e, derül ki a DLA Piper közleményéből.

Az ügyvédi iroda ezért összeszedett néhány szempontot, amiket érdemes lehet vizsgálni hasonló esetekben. Ilyen például, hogy

  • mekkora a piackutatásban és adatgyűjtésben részt vevő cégek összesített piaci részesedése,
  • hány cég vesz részt az információgyűjtésben
  • hogy milyen a kicserélt információ típusa, hiszen a vállalatok termékspecifikus értékesítési volumenei és árbevételi információinak összegzése és egymás közötti megosztása csökkentheti üzleti döntéseik kockázatát, míg az aggregált számok erre kevésbé alkalmasak.
  • Az információcsere célja is meghatározó, kérdés hogy a piackutatást üzleti stratégiai döntéshozásra használják-e fel.
  • Az adatcsere gyakorisága is fontos szempont, az oligopolisztikus piacokon a rendszeresen továbbított eladási adatoknak köszönhetően a szereplők könnyebben megfigyelhetik a konkurens cégek üzleti stratégiájának változásait, s ehhez igazíthatják a cég saját stratégiáját.