Hedvig
7 °C
23 °C

125 milliós büntetést kapott a Vodafone a Legek Hálózata kampányért

2014.11.14. 10:32

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 125 millió forintos bírságot szabott ki a Vodafone-ra a cég jogsértő reklámkampánya miatt, írja az MTI.

A GVH megállapította, hogy a Vodafone Magyarország Mobil Távközlési Zrt. 2013 második felében jogsértő összehasonlító reklámokat tett közzé, egyúttal tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a Legek Hálózata nevű kampányával.

Egyes hirdetések ugyanis azt az üzenetet közvetítették a fogyasztóknak, hogy a Vodafone rendelkezik a legjobb, leggyorsabb adathálózattal. Ezek mint összehasonlító reklámok jogsértőek. A mobilinternet sajátosságai (adatátviteli technológia, hálózati leterheltség, környezeti viszonyok) miatt nem lehet a hálózatok sebességét jogszerűen, tárgyilagosan összehasonlítani, közölte a GVH.

Az összehasonlítás már csak azért sem ellenőrizhető, mert a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság a korábbi gyakorlatával ellentétben már nem teszi közzé a mobilszolgáltatók lefedettségi térképeit és a különböző technológiai (GPRS, EDGE, 3G, HSPA) ellátottsági adatokat.

A GVH azt is megállapította, hogy megtévesztő például a televíziós reklámban hallható

A Vodafone 3G hálózata a legnagyobb, a leggyorsabb, a leghosszabb, a legmagasabb és a legszélesebb helyeken is ott van

mondat. A fogyasztó ugyanis a reklámszöveg elején elhangzó fontos, hangsúlyos információkat még figyelemmel kíséri, de a tájékoztatás második részében a csökkenő figyelem hatására elveszti azt az információt, hogy

a felsőfokú jelzők nem a Vodafone-hálózatra vonatkoznak, hanem a reklámfilmben megjelenített magyarországi látványosságokra.

A Vodafone hálózatára vonatkozó mérések nem voltak reprezentatívak, a szolgáltató összehasonlító adatokat nem ismertetett, a reklámokban szereplő helyszínek közül csak a szőkedencsi temetőben álló fánál tudta bizonyítani, hogy megfelelő 3G-lefedettséggel rendelkezik, közölte a GVH.

A versenyhivatal a bírság kiszabásakor a reklámköltségekre alapozott. Súlyosító körülményként értékelte a többi között,hogy a jogsértő reklámok a fogyasztók széles körét érték el, illetve hogy a Vodafone-t többször elmarasztalták a fogyasztók megtévesztése miatt. Enyhítő körülményként értékelte a GVH, hogy a fogyasztók szerezhettek helytálló vagy teljesebb információt más forrásokból a döntésük meghozatala előtt.