Egységes balatoni közlekedésre kérnek pénzt a kormánytól
Tarlós István főpolgármester nemrég felszólította a kormányt, hogy jelentősen járuljon hozzá a budapesti közlekedés finanszírozásához. Mint mondta, ígérete van, de unja már ezt az ügyet, szeretné, ha végre rendeződne.
Hasonló igénnyel lépett fel a Balatoni Kör , több más régiós szervezet támogatásával. Szerintük a balatoni régió közlekedési infrastruktúrája esetén nem kevésbé lenne indokolt kormányzati hozzájárulás, mint Budapesten.
Ez nemcsak egy nyaralóhely, a Balaton körül az év kilenc hónapjában félmillió ember él , ráadásul a tóparti agglomeráció állandó lakosságának sokszor öt-hatszorosa látogat a Balatonhoz és használja az infrastruktúrát
- mondta az Indexnek Kardos Gábor, a Balatoni Kör elnöke.
A Balatoni Kör a fővárosihoz hasonló állami hozzájárulást a nem hiánypótlásra használná tóparti önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség támogatásával, hanem a Balaton Fejlesztési Tanács külön alapként kezelné. Régiós közlekedésfejlesztési szervezetet hoznának létre belőle, innovatív megoldásokkal javítva a balatoni közlekedést.
Néhány példa a terveik közül:
- vízibusz járatok: ezek lehetővé tennék, hogy az emberek akár a túlparton is munkát vállalhassanak, és 50 kilométer buszozás helyett 5 kilométert tegyenek meg hajóval. A vízibusz azért is előnyös, mert a hajó az egyik legolcsóbb közlekedési eszköz
- tó körüli régiós buszjárat: jelen pillanatban nincs olyan busz, ami körbe menne a Balatonon. A tavat három megye öleli körül, három különböző társasággal. Se egységes arculat, se összehangolt közlekedés
- kerékpáros túrázás infrastruktúrájának bővítése
Kardos szerint kezdeményezésükkel szeretnék felhívni a figyelmet arra, hogy az év kilenc hónapjában félmillióan laknak a Balatonnál, szerinte a tópart egymást érő településeit érdemes lenne egységes agglomerációként kezelni, ami Budapest után a második legnagyobb itthon, lényegében "a vidék fővárosa".
Kardos azt is elmondta, hogy nem ők, azaz a Balatoni Kör kezelné a térségi közlekedésfejlesztést. Erre ott a Balaton Fejlesztési Tanács, amelynek van Balaton Nagytérség Közlekedésfejlesztési Stratégiája, csak eddig nem volt forrás, hogy "több évtizedes elmaradást ledolgozva" megvalósítsák a balatoni közlekedés régiós összehangolását, egységes szervezeti keretben.