Business Talks '24
Üzleti konferencia
A kormány egyetért az M4-es autópálya fejlesztési projektjének leállításával az Európai Bizottság jelzése alapján
– ismerteti az MTI a szerdai közlönyben megjelent kormányhatározatot. Lázár János még a múlt héten jelentette be, hogy a kabinet határozott az Abony és Fegyvernek közötti, 110 milliárd forintos útépítés felfüggesztésére, ám a határozat csak most jelent meg.
A kormány néhány hete üzent hadat az utat építő cégeknek, méghozzá nagyon sajátos érvelési technikával. A kabinet ugyanis a kezdetektől az Európa Unió kartellgyanújára fogta a finanszírozás leállítását – azonban hamar kiderült, hogy Brüsszelben nem fogalmaztak meg ilyet, mert be sem fogadták a projektet.
Vagyis az útépítés finanszírozására elvben nem is volt uniós keret – miközben egyébként valami egészen különös okból kifolyólag 2013-ban belefoglalták a cégekkel kötött szerződésekbe, a munkák pénzügyi fedezetét uniós forrásból, a Közlekedési Operatív Programból biztosítják. Igen, annak ellenére, hogy erre nemhogy nem kaptunk, de nem is kértünk pénzt az EU-tól.
A kormányhatározat ennek ellenére most ismét arról szól, hogy „az uniós testület a projekt finanszírozását európai uniós források terhére nem javasolja”. Hát igen, végül is nem akarnak rá pénzt adni, hiszen nem is kértük – ahogy végül a medve se adta oda a nyuszikának a fűnyírót, hiszen az nem is kérte.
A szerdai kormányhatározatban a kabinet felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-n keresztül gondoskodjon a projekt kivitelezésére irányuló vállalkozási szerződések megszüntetéséről – figyelemmel a költségvetési kockázatok és kiadások csökkentésére, az ár- és belvízi védképességre, valamint a szükséges élet- és vagyonvédelemre. Emellett utasították az állami beruházót, hogy „tegye meg a szükséges intézkedéseket a munkaterület biztosítása érdekében”. Vagyis egyelőre ott marad a szolnoki Tisza-parton egy félig kész híd torzója, a mederben néhány pillér, és itt-ott a Szolnok északi határában lévő pusztában néhány többé-kevésbé kész útszakasz.
A kormány szerint egyébként kartellgyanú merült fel az építkezésnél – vagyis természetesen nem a kormány szerint, hanem a kormány szerint az unió szerint, már ha értik –, és ez teszi lehetetlenné a projekt uniós finanszírozását. Arról, hogy nem is kértek rá pénzt, azóta sem beszélnek.
A kormány a határozatban egyben felkérte a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy május 31-ig vizsgálja meg, miként lehet bekötni Szolnokot a gyorsforgalmi úthálózatba. A válasz nem túl bonyolult: vagy átadják az útépítést valaki másnak – miután az állítólagos kartellben lényegében mindenki benne volt egy feltörekvő tiszakécskei cégen kívül, még az is lehet, hogy épp ez a cég lesz a szerencsés befutó egy esetleges új közbeszerzésen –, vagy nix M4, hanem az M5-ös felé vezető 405-ös főutat gyorsforgalmivá egy majd kiválasztandó szerencsés nyertes.
Business Talks '24
Üzleti konferencia