Menyhért, Mirjam
12 °C
24 °C

2018-tól taxisok lehetnek csak Uber-sofőrök

NFM: Csak a rendelet egy része érvényes 2018-tól

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium cikkünk megjelenése után kommentálta az MTI értesüléseit, ami alapján a témában az új cikkünkben leírtak számítanak érvényes információnak.

A kormány elfogadta az új taxisrendeletet, amely 2018. január 1-jétől lép életbe, és amely „infokommunikációs eszközön megrendelt személyszállítási szolgáltatásokra”, így például az Uberre is vonatkozik, írja az MTI. Ez egyébként azt is jelenti, hogy az fuvarmegosztó alkalmazások (Uber, Wundercar) helyzete még két és fél évig nem változik, ami azt jelenti, hogy 2018-ig nincsenek betiltva, de igazából legalizálva sem.

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára pénteki, budapesti sajtótájékoztatóján elmondta, hogy az új előírások szerint taxizni csak

  • 10 évesnél fiatalabb,
  •  két oldalon két-két ajtós,
  • legalább Euro IV. belső égésű motorral vagy elektromos hajtással rendelkező
  • és légkondicionált kocsival lehet.

Azt mondta, a piacon az elmúlt időszakban megjelent szolgáltatók diszpécserszolgálatként szabályszerűen csak úgy működhetnek, ha utast kizárólag az előírt engedélyek, jogosítványok és képesítések mindegyikével rendelkező taxisoknak közvetítenek, szerveznek.

Fónagy arról beszélt, hogy a szabályozás a taxisok érdekében született, 13 ezer taxis „életvezetési biztonságát” akarják így megóvni. 

(Más szakmájába) nem partizánkodom át , mert adósíbolással, az állami szabályok kijátszásával ott olcsóbb tudok lenni

– mondta Fónagy a fuvarmegosztó alkalmazásokra utalva, majd hozzátette, 2018 után az Ubert kizárólag taxisok használhatják majd.

Kérdésre Fónagy János elmondta: a kormány az új rendelet elfogadásával nem tiltotta be az Ubert, a rendelet azt határozza meg, hogy milyen feltételek mellett lehet taxis tevékenységet végezni. „A kormány nem kíván innovatív megoldásokat megakadályozni”, az Uber egy infokommunikációs szervezési tevékenység, infokommunikációs szolgáltatás, amely nem tiltott, „ha azt az előírt jogosítványokkal rendelkező taxisok veszik igénybe, akkor az szívük joga” – fogalmazott. Vagyis a taxisok, a szolgáltatást nyújtók eldöntik, hogy hajlandóak-e ezért az infokommunikációs szolgáltatásért az Ubernek díjat fizetni – mondta.

Fekete Zoltán, az Uber nevű utazásmegosztó szolgáltatással foglalkozó cég magyarországi vezetője nemrég arról beszélt, hogy  jövő év végéig kétezer embernek tudnának jövedelmet biztosítani, feltéve, hogy értelmesen szabályozzák Magyarországon a piacot.  Ez esetben a jelenlegi alkalmazás mellett olyan, a világ más városaiban már működő szolgáltatásokat is bevezetnének, amelyek a hivatásos sofőröket célozzák.  

Az Uber közép-kelet-európai regionális menedzsere korábban arról beszélt az Indexnek, hogy olyan szabályozást tartanak magukra nézve megfelelőnek, ami nem taxis cégként tekint rájuk. Az Uber ellen  Budapesten többször is tiltakoztak a taxisok. Az Uber körüli szabályozási zűrökről és nemzetközi példákról, ahol így vagy úgy, de rendezték a helyzetet,   itt írtunk . Az Uber közép-kelet-európai regionális menedzserével készített interjúnkat itt olvashatja