A Wundercar megúszhatja?

2015.06.28. 17:41

"Egyelőre várjuk, hogy kijöjjön a rendelet, alaposan át fogjuk olvasni, hogy kiderüljön, megfelelünk-e" - mondta Gunnar Froh a Wundercar alapítója az Indexnek, miután pénteken kiderült, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a taxisok oldalára áll, és megtiltják, hogy bárki a taxisoknál olcsóbban személyszállítási szolgáltatást végezhessen.

Bár hatósági áron, sárga autóval továbbra is lehetne majd uberezni, a rendeletettel azért valójában kivégeznék azokat a fuvarmegosztó szolgáltatásokat, amelyek éppen azért lettek olyan népszerűek, mert olcsón és hatékonyan működnek, és a rögzített hatósági taxiár töredékéért lehet velük utazni.

Egyelőre azonban nem csak az a kérdés, hogy hosszabb távon útját lehet-e állni az innovációnak, meg lehet-e fékezni a taxisokat kiszorító olcsóbb megoldásokat, hanem az is, hogy egyáltalán rövid távon sikerülni fog-e. Kiskapukat ugyanis mindig találni.

A Wundercartól például megtudtuk, ők magukat egy telekocsi szolgáltatásnak tekintik, amely valójában ingyenes, amit pedig az utas a sofőrnek fizet, az csak egy önkéntes felajánlás, hozzájárulás az utazás költségeihez. Nekik nincsenek is alkalmazottaik, ők mindössze a platformot adják, attól, hogy valaki használja az alkalmazást, nem válik munkavállalóvá, ahogyan például a Jófogásnak sem lesz senki alkalmazottja pusztán azért, mert feltesz egy hirdetést.

Gunnar Froh elmondta, Budapesten több ezren használják a Wundercart, de nem akarják átvenni a taxisok helyét, szerintük ők jobban hasonlítanak a BlaBlaCar, illetve az Autohop szolgáltatásokra, mint például az Uberre.

A legtöbb országban nincs szabályozás ezekre a megoldásokra, éppen ezért a Wundercar jelenleg nincs is betiltva egyetlen országban sem, abba, hogy "magánemberek megosztják az autójukat a magánútjukon", jellemzően nem szól bele sehol az állam. Viták azért vannak: például Németországban az új szabályozás megalkotásáig fel is függesztették a működésüket. A Wundercar alapítója szerint fontos lenne világos definíciót meghatározni, és tisztán meghúzni a határt professzionális szolgáltatás és magánút között.