Sok disznó csak álmodik ilyen halálról
További Gazdaság cikkek
- Hamarosan érkezik a levél, új lehetőség nyílik a lakásvásárlásra
- Így segítenek kiutat találni a bankok a hitellabirintusból, de vigyázat: nem önzetlenül teszik
- Magyar műholdakat bocsátanak fel az űrbe, és ez csak a kezdet
- Mindjárt megszűnik az Ügyfélkapu, ezt kell tudni a változásokról
- Ott tartják a magyar gyerekek a zsebpénzt, ahol nagyon nem kéne
A kaposvári Kometa'99 Zrt.-nél elkészült a húsminőség javítását szolgáló 700 millió forintos beruházás, amely felerészben pályázati támogatásban részesült, közölte a társaság az MTI-vel.
A korszerű kábító- és terelőrendszert már üzembe is helyezték, amellyel jelentősen csökkenthető az úgynevezett PSE (Pale Soft Exudative), vagyis a világos színű, lazább szerkezetű és vizenyős hús előfordulási aránya.
A hagyományos kábítási technológiáknál gyakori a PSE-hús, ez viszont nagy veszteséget jelent a cégnek, mert a feldolgozásnál nagy a tömegveszteség, kevesebb pénzt tudnak kiszedni a disznóból.
Masszív veszteség
Az olasz tulajdonban lévő Kometa'99 Zrt. a céginfo adatai szerint tavaly 25 milliárd forint nettó árbevételt ért el. Az évet közel 153 millió forint veszteséggel, csaknem 12 milliárd forint adóssággal zárta a húsüzem, amely 643 dolgozót foglalkoztatott. Az árbevétel közel fele exportból származik. A cég legjelentősebb piacai Olaszország, Spanyolország, Dél-Korea, Japán, Németország, a dél-szláv területek és a kelet-európai országok. A korábbi években is veszteséges cégben 2013-ban a kaposvári önkormányzat 2 milliárd forint tőkejuttatással résztulajdont vásárolt.
Az agrároldal.hu szerint a PSE jellegű hús a feldolgozóipar egyik legnagyobb problémája. Az intenzív sertésfajtákra jellemző, hogy testtömegükhöz viszonyítva kicsi a szívük tömege és teherbíró képessége, valamint kicsi a hőszabályozó kapacitásuk. Így a szív- és érrendszeri rendellenességek gyakoribbak, és a stresszt, valamint a szállítással járó egyéb megterheléseket is nehezen viselik.
Hogy csökkenthető a sertésstressz? Például a megfelelő szállítással.
- A szállító járműre való terelésnél nem szabad elektromos ösztökét használni, és a lehető legrövidebb úton kell terelni az állatokat.
- Figyelmet kell fordítani a rakodó rámpa meredekségére is, mert a sertés a 15 %-nál nagyobb emelkedőn nem megy fel, továbbá csúszásmentességére is, ami a rámpára merőlegesen rögzített lécekkel érhető el.
- A járművet úgy kell benépesíteni, hogy az állatok egymást "kitámasszák", de ne legyen zsúfoltság sem, ami kb. 0,5 m2/egyed-et jelent.
- Előnyös, ha egymás számára ismerős egyedek kerülnek egy falkába, és a falkákat elkülönítjük egymástól. Ilyen esetben elkerülhető az úgynevezett "rangsor-harc".
- A rakfelületet fel kell szórni valamilyen nedvszívó, csúszásgátló anyaggal (faforgács, fűrészpor stb.).
- Az elhullási veszteség gyakran kétszeresére nő, meleg és nedves napokon, mert a sertés különösen érzékenyen reagál az ilyen időjárásra. Télen szükséges a szállítójárművek megfelelő ponyvázása.