Felesleges lehet a mindenki által gyűlölt motivációs levél

2015.09.23. 17:34

Egy új tanulmány szerint a munkakeresők egyik nagy mumusa, a motivációs levél akár teljesen mellőzhető lenne, mivel jobb esetben simán felesleges, rosszabb esetben kifejezetten káros lehet - írja a Bloomberg. 

A chicagói Addison Group tanácsadócég kutatásából az jött ki, hogy a megkérdezett 505 menedzser 18 százaléka gondolja csak úgy, hogy a motivációs levél hasznos része a pályázatoknak. Ezzel szemben 74 százalékuk a jelentkezés legfontosabb elemeként a személyes interjút jelölte meg nem túl meghökkentő módon. 

A motivációs levelek többsége klisés, és nem jön ki belőle semmi olyan információ, ami hozzátenne az amúgy is kötelező önéletrajzhoz. Egy jól megírt motivációs levél ugyan javíthat az esélyeinken, de eleve nehéz egyedit alkotni a műfajban, mivel mindenki ezzel próbálkozik, a  keretek ugyanakkor viszonylag kötöttek. Ráadásul sok múlik annak az ízlésén, akinek a kezei közé kerül a levelünk, már ha elolvassa egyáltalán. A kutatás arra jutott, hogy a legtöbbet a rosszul megválasztott betűtípuson bukhatunk, a menedzserek 55 százaléka ezt nevezte meg a motivációs levelek fő hiányosságaként. 

A fiatalabb menedzserek körében ugyan az derült ki az eredményekből, hogy az ő körükben valamivel népszerűbbek a motivációs levelek, mint idősebb társaiknál, de közülük is csak 23 százalék tartja fontosnak. A kis pozitív eltérést azzal magyarázzák, hogy a millenniumi generáció fontosabbnak tartja a jelentkezők oktatási hátterét a munkahelyi tapasztalatoknál, ezt pedig könnyebb kihangsúlyozni a levelekben. 

Ugyanakkor pont a haladóbb, fiatalosabb cégeknél terjedőben vannak újfajta elvárások a jelentkezők felé, ilyen például az önmagunkról készített videó, amelyben arról kell mesélnünk, hogy szerintünk hogyan látnak minket a munkatársaink. Egy ilyen elvárás arra is jó lehet, hogy a jelentkezők jártasságát tesztelje a technológiában, van rá esély, hogy az ehhez hasonló innovatívabb követelmények lassan kiszorítják a motivációs levelet az álláskeresésből. A fiatalabb vezetők előszeretettel ellenőrzik az aspiránsok közösségi média-profiljait is, egy szimpatikus Facebook-profillal valószínűleg többet nyerhetünk, mint egy igényes motivációs levéllel.