Elektromos taxikkal fuvarozó cég jöhet Budapestre

2015.09.29. 12:52 Módosítva: 2015.09.29. 14:15
Nehezebb lett taxit fogni az utóbbi időben, de ez a taxis szövetség elnöke szerint nem annak köszönhető, hogy kevesebb az autó, hanem annak, hogy fel van túrva a város. Metál Zoltán nem tudja elképzelni, hogy egy taxitársaság kizárólag elektromos autókkal üzemeljen, de a BKK-hoz érkezett minősítési kérelem egy ilyen új cégtől. A szövetség elnöke szerint várható volt, hogy az Uber a tiltás után sem adja fel, és a sofőrök folytatják ugyanúgy, mint korábban, de egy idő után nem lesz más választásuk, be kell tartaniuk a szabályokat.

Valóban csökken a taxik száma a fővárosban, de nem ez az oka annak, hogy mostanában nehezebb taxit fogni, mondta el kérdésünkre Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke. Budapesten jelenleg nagyjából 4700 taxi van, ez szerint bőven elég lenne a városlakók ellátására még a turistákkal együtt is, a taxizásban tapasztalható nehézségek oka inkább a város mostani kaotikus állapota.

Az útlezárások miatt

A budai oldal építkezései nagyon megnehezítik a közlekedést, díszburkolat-csere miatt nyáron majdnem egy hónapon át le volt zárva az Erzsébet tér, a Budaörsi úton aszfaltcsere zajlik, a Clark Ádám tér és a nagykörút is folyton fel túrva. Az útlezárások miatt gyakran kiszámíthatatlan dugók alakulnak ki, amelyekben a taxik is elakadnak.

A diszpécserek ezért tovább a vonalban tartják az ügyfeleket, hogy reális időpontot mondhassanak nekik az autó érkezésére, mások viszont épp emiatt tapasztalhatják, hogy sokáig nem veszi fel senki a telefont a központokban. Sportesemények és más rendkívüli, útlezárással járó rendezvények közlekedéstervezésbe a városvezetés nem szokta bevonni a taxisszakmát, Metál szerint ezen jó volna változtatni.

Nem most kevés, régen volt sok

A Taxis Szövetségnek egyébként kifejezetten célja a budapesti taxik számának csökkentése. Bécsben 3000 taxi van, itthon néhány évvel ezelőtt a csúcsidőszakban nagyjából 6000 volt. Ez jóval több, mint amennyivel gazdaságosan üzemeltethető, mondja Metál Zoltán.

Ezért lobbizni kezdtek a csökkentésért, amit végül a szabályok szigorításával sikerült többé-kevésbé megvalósítani. Kevesebb taxi jobb kihasználtsággal el tudja látni a várost, ezért a jelenlegi 4700 valószínűleg tovább fog csökkenni. 2017-tól már csak Euro 5-ös besorolású autókkal lehet majd taxizni, ez vélhetően újabb párszáz autót szorít majd ki a piacról. 

Jön az elektromos taxis társaság?

Metál Zoltánt arról is kérdeztük, mit tud arról a mostanában terjedő pletykáról, miszerint új taxitársaság alakulhat kizárólag elektromos autókból. Szerinte egy ilyen koncepció nem lenne életképes, árulkodó, hogy jelenleg összesen 3 elektromos taxi van Budapesten. Az elektromos kocsik drágák, a kevés töltőállomás miatt nehéz megoldani a töltésüket , és maximum 150 kilométert tudnak megtenni egy feltöltéssel.

A taxisoknak az éri meg, ha minél többet és minél hosszabb utakon használják a kocsikat. Egy elektromos taxival könnyen előfordulhatna, hogy a sofőr már éppen nem tud bevállalni akár egy hosszabb, reptéri fuvart.

Arra, hogy adott-e be kérelmet a BKK-hoz elektromos autókat üzemeltető társaság, a BKK-nál is rákérdeztünk. Tájékoztatásuk szerint valóban adott be hozzájuk minősítési kérelmet olyan taxiscég, amely „teljesen újnak tekinthető, és elektromos autókkal kívánja a szolgáltatást nyújtani”. Ennek a cégnek, és még további négy új kérelemnek az elbírálása folyamatban van, szóval megeshet, hogy a közeljövőben öt új kihívója akad a már létező tíz taxitársaságnak. Az mindenesetre is látszik, hogy Metál Zoltán kétségeit az elektromos autózás bonyadalmairól nem osztja mindenki, és

már most létezik olyan cég, aki elektromos taxizással próbálkozna Budapesten.

Uber: mint ha mi sem történt volna

Az Uber működésével kapcsolatban a Taxis Szövetség vezetője elmondta, hogy nem számítottak rá, hogy a közösségi taxizást tiltó rendelet után hipp-hopp visszakoznak az uberes sofőrök, tisztában vannak vele, hogy most is sokan taxiznak engedély nélkül.

Ugyanakkor úgy tudják, hogy a hatóságok folyamatosan ellenőriznek, és már több tucat sofőrt lefüleltek, akik komoly büntetésekre számíthatnak. „Az Uberben hatalmas pénz van, és minden országban komolyan lobbiznak a fennmaradásukért. De a taxisok sem hagyják magukat, pár napja például Varsóban volt egy tüntetés, amelyen lezárták a reptér felé vezető utat. Most úgy fest, az ubereseknek egy idő után nem lesz más választásuk, mint hogy betartsák a törvényeket.”