Megduplázták bevételüket a futárcégek egy év alatt

2015.12.23. 17:54

Csökkent a futárcégek száma az elmúlt két év alatt a magyar piacon, de a szektorban tavaly elért összesített eredmény gyakorlatilag megduplázódott 2013-hoz képest - derül ki a Bisnode nemzetközi cégminősítő friss jelentéséből.

Az MTI-hez szerdán eljutott összegzés szerint december elején 916 vállalkozás foglalkozott futárkodással. A csökkenő cégszám nem a magas bedőlési arány következménye, ebben ugyanis az iparág cégei az 1,79 százalékos értékkel az országos átlag alatt vannak. Az elmúlt évben ráadásul különösen kevés futárcéget számoltak fel: a hitelezők mindössze 17 eljárást indítottak, míg 2014-ben még 42 cég ellen indult felszámolási eljárás.

Kevés új cég alakult idén a szektorban, az első tizenegy hónapban 32 vállalkozás jött létre, míg 2014-ben éves szinten 56 új cég alakult. Az elemzésből kiderül, hogy 2012-2014-es időszakban folyamatosan nőtt a futárcégek árbevétele és eredménye. 2014 végére 63,2 milliárd forintnyi bevétel mellett 6,3 milliárd forint adózás előtti eredmény termelődött az ágazatban.

A Bisnode adatai szerint a futárkodás különösen a nagy és stabil cégeknek jövedelmező vállalkozás: a tíz legnagyobb cég adja az iparági árbevétel 68 százalékát. A nagyok egy év alatt akár 30-40 százalékos árbevétel-növekedést is elérhetnek, eközben a kisebb vállalkozásoknak gyakran ugyanekkora arányú a bevételkiesésük. A koncentrálódó piac megnehezíti a belépést, de azért előfordul, hogy új szereplők jelennek meg. Például az alapvetően személyszállítással foglalkozó Uber külföldön már futárpostai tevékenységgel is próbálkozik, és üzletpolitikáját ismerve hamarosan akár a piaci ár alá is mehet.