Jön a kötelező igényfelmérés az életbiztosításoknál

2016.01.06. 10:25 Módosítva: 2016.01.06. 10:31

AZ MNB legújabb rendeletében márciustól kötelezővé teszi a biztosítási piac szereplői számára, hogy írásos életbiztosítási igényfelmérőt töltessenek ki az ügyfelekkel életbiztosítási szerződések kötése előtt. A szabály az ügyfelek érdekét szolgálja, akik így az elvárásaiknak leginkább megfelelő biztosítást köthetik meg, írja az MNB sajtóközleményében.

A 2016. január 2-tól életbe lépett új biztosítási törvény (új Bit.) felhatalmazása alapján a Magyar Nemzeti Bank rendeletben szabályozza, hogy a biztosítóknak és a biztosításközvetítőknek az életbiztosításoknál konkrétan milyen tartalmú életbiztosítási igényfelmérőt kell kitölteniük a szerződni szándékozó ügyfelekkel. A szabály alól kivételt képeznek a megtakarítási elemet nem tartalmazó, tisztán kockázati életbiztosítások, amelyeket a pénzügyi intézmény az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatással összefüggésben javasolt, vagy amelyeknek a biztosítási összege nem haladja meg az egymillió forintot.

A rendelet, amelynek  célja, hogy az ügyfelek a szükségleteiknek leginkább megfelelő életbiztosítást köthessék meg, 2016. március 1-jén lép hatályba. A biztosítóknak és közvetítőknek ezután a szerződéskötés előtti igényfelmérés során mindenképp írásban rá kell kérdeznie az ügyfeleknél arra, hogy a biztosítási védelmen túl megtakarítási célból is kíván-e életbiztosítást kötni. Ha a válasz igen, azt is meg kell tudakolni, hogy az ügyfél a hagyományos megtakarítási elemet is tartalmazó vagy a befektetési egységhez kötött életbiztosítást részesíti előnyben, vagyis hogy mennyire szeretne részt venni a befektetési döntésekben, mekkora a kockázatvállalási hajlandósága. Az igényfelmérőben rá kell kérdezni a vállalandó biztosítási díj vagy biztosítási összeg mértékére, a díjfizetés gyakoriságára, és az életbiztosítás elvárt futamidejére is.

  A rendeletben meghatározottakon túl a biztosítók saját üzleti döntéseik alapján más adatokra is rákérdezhetnek, az ügyfél szabadon dönthet arról, hogy kíván-e ezekre válaszolni. A megadott adatok valódiságáról, felhasználhatóságának köréről az ügyfeleknek nyilatkozniuk is kell. Az igényfelmérés szerepéről a biztosítóknak egy, a jegybank által közérthetően megfogalmazott írásos tájékoztatót is át kell adniuk az ügyfeleknek.  

Bár az ügyfelek életbiztosítási igényeinek kötelező felmérését a korábbi Bit. is előírta, az eddigi jogszabály nem határozta meg annak konkrét minimális tartalmát. Az MNB fogyasztóvédelmi tapasztalatai szerint több piaci szereplő nem megfelelően tájékoztatta a biztosítottakat az igényfelmérő szerepéről.