Elárulta a kormány, mi folyik az M7-M1 autópályákkal

D VAJ20160705009
2016.08.03. 16:53

A kormány kevesebb mint két hete jelentette be, azóta pedig gyorsan fel is függesztette vagy későbbre halasztotta azon tervét, hogy háromsávosra bővítsék az M1-es és M7-es autópályák egy részét, egész pontosan a Budapest-Győr, illetve a Budapest-Balatonvilágos szakaszt. 

A dologgal kapcsolatban elég vad találgatás kapott szárnyra:

  • egy verzió szerint a Lázár János vezette miniszterelnökség és a Seszták Miklós-féle fejlesztési minisztérium közötti viaskodás áll a háttérben;
  • egy másik értesülése arról szólt, hogy a bővítéseket, amelyek a kormány által nagyon nyomott 2024-es olimpiához lennének szükségesek, végül is csak akkor végeznék el, ha Budapest tényleg elnyerné a rendezési jogot.

Az Index és vélhetően sok más sajtóorgánum is megérdeklődte az illetékes tárcáktól, hogy mégis miért vonták vissza rögtön a bejelentést, közülük a legszerencsésebb a 24.hu volt, amelynek válaszoltak is.

A válaszból pedig kiderül, hogy:

  • A kormány elkötelezett abban, hogy biztosítsa valamennyi megyei jogú város gyorsforgalmi úthálózattal való elérhetőségét , valamint az autópályák országhatárig történő elvezetését és bekapcsolását a nemzetközi gyorsforgalmi úthálózatba.
  • Az autópálya-szélesítés elkaszálását tartalmazó kormányhatározat azután született meg, hogy áttekintették a fenti célkitűzéseket megalapozó döntéseiket, és összehangolták a fejlesztéseket.
  • A korábbi döntések módosítását, és ezek között az autópálya-szélesítés elkaszálását pedig a fejlesztések megvalósításának koordinálása, a piaci kapacitások folyamatos rendelkezésre állása, valamint a beruházások költségvetési fedezetének biztosítása indokolta.
  • De negyedévente áttekintik majd a projektlistát.

Bár a kormány nem fogalmaz különösen közérthetően, ebből nagyjából az derül ki, hogy vagy nincs rá pénz, vagy nem látszik rá megfelelő igény, mindenesetre az új, racionalizált tervbe láthatóan nem fér bele az autópálya-bővítés. 

A kérdéses kormányhatározatban egyébként döntöttek még arról is, hogy nem épülnek és bővülnek gyorsforgalmi utak Veszprém (8-as és 82-es út) és Kecskemét (52-es út) környékén, nem lesz teljes a Szombathelyi elkerülőút, és Sopron, Szolnok, Békéscsaba magas szintű útkapcsolatának kiépítését, valamint Ózd, Debrecen, Győr és Esztergom közúti kapcsolatrendszerének fejlesztését is visszavonták.