Százmilliókért kocsikáztatjuk államunk vezetőit
Hét hónap alatt több mint 761 millió forintot költöttek az állami vezetők autóinak üzemanyag- és szervizköltségére – derült ki a tárcák parlamenti írásbeli válaszaiból a Világgazdaság cikke szerint. A minisztériumoktól Mesterházy Attila MSZP-s képviselő kérte ki az adatokat, ezekből szemezgetett a lap.
Kiderült egyebek mellett, hogy
- a költségek majdnem felét a Belügyminisztérium mutatta ki;
- ami abból a szempontból nem meglepő, hogy a tárca szervezetei rendkívül sok, közel 600 vezetői gépjárművel rendelkeznek. Az már annál meglepőbb, hogy miért kell 600 vezetői gépkocsi a belügynek.
- A második legtöbbet, mintegy 135 millió forintot a Földművelésügyi Minisztérium költötte a vezetói autókra, a tárca szintén több száz járműről számolt be.
- Az adatok alapján egy-egy szolgálati járművel milliós üzemanyagszámlát hoztak össze. Az agrártárca alá tartozó Körös–Maros Nemzeti Park igazgatója például a Suzukijával 1,2 millió forintot autózott el hét hónap alatt, amihez további 330 ezer forintos szervizköltség is összejött.
- Ennél is jóval nagyobb 2,1 millió forintos üzemanyag-fogyasztást produkált hét hónap alatt az uniós energiahatékonysági projektek felett bábáskodó NFP Nemzeti Fejlesztési Programiroda Kft. vezetőjének Volkswagen Multivanje.
- Ehhez a fejlesztési tárca alá tartozó cég autójának havonta több mint 300 ezer forintot kellett fogyasztania. A kimutatás szerint több mint 60 ezer kilométert futott, emellett 466 ezer forintos szervizköltsége is volt. Tehát ezzel a kocsival majdnem napi 300 kilométert futottak, átlagban. Ha úgy számolunk, hogy a hétvégéken nem mentek vele, akkor napi 400 kilométeres átlag jön ki.
A kimutatásban a Világgazdaság szerint vannak jelentős szervizköltségek is. A Nemzeti Vagyonkezelőnél például 30 milliót költöttek 53 vezetői autó szervizelésére, a 18 milliós üzemanyagköltség mellett. De egyes kormányhivataloknál is sokat kellett javíttatni a kocsikat, itt is több, a milliót súroló szervizköltség volt.