Egy cég már rástartolt a buszstratégiára

2016.08.18. 15:13

Tizenhárom méteres, nyújtott szóló buszok gyártását kezdi meg a Kravtex-Kühne cégcsoport, a nemzeti buszgyártási stratégia nyomán várható piaci lehetőségek reményében. Az új Credo buszok prototípusait idén decemberben, illetve jövő februárban mutatják be - mondta Szombath Imre, a Kühne Zrt. kutatás-fejlesztési vezérigazgató-helyettese az MTI-nek.

Varga Mihály június 10-én, a Kravtex-Kühne cégcsoport mosonmagyaróvári telephelyén jelentette be, hogy a kormány véglegesítette a hazai buszgyártás megújítását célzó stratégiát, amely a következő három évben mintegy 30-35 milliárd forint támogatást igényel. A nemzetgazdasági miniszter kiemelte, hogy évente 1000-1200 autóbuszra lenne szüksége a személyszállítási ágazatnak.

Ehhez igazította kutatás-fejlesztési programját a csoport, és 2017 februárjáig három új típussal lép piacra - közölte Szombath Imre. Tapasztalataik szerint vidéken a városi és a helyközi csuklós buszok egyharmada feleslegessé vált a csökkenő utasszám miatt. Ezért szerinte több száz ilyen járművet lehetne lecserélni.

A cég ezeket a buszokat akarja leváltani új modelljével. Az új fejlesztésű autóbuszok 75-80 százalékban magyarországi gyártásúak lesznek. A váz és a fém alkatrészek Mosonmagyaróváron készülnek, az összeszerelést Győrben végzik, a futóművek a Rábától érkeznek majd, a sebességváltók egy része pedig Egerből, a ZF Hungária Kft.-től.

A tervek szerint a 12 méteres szóló buszokhoz képest csak kis mértékben lesz drágább. Egy új csuklós busz 80-90 millió forintba kerül, míg egy új szóló autóbusz nagyjából 60-70 millióba.

A nemzeti buszstratégia hátteréről és realitásairól itt írtunk részletesen.