Eufrozina, Kende
8 °C
19 °C

Kínában kiirtják az elektromos autós cégek 95 százalékát

2016.08.29. 08:29

A kínai kormányzat kereken tízre akarja csökkenteni az országban működő elektromosautó-fejlesztő startupcégek számát. Amivel csupán az a bökkenő, hogy jelenleg több mint 200 darab ilyen vállalkozás működik a világ legnagyobb autópiacán, azaz a próbálkozók 95 százalékát kellene elkaszálni – írja a Bloomberg.

A cél, hogy a gyengébbek elbukjanak, az erősek meg tovább erősödhessenek a hatalmas, szmogtól fulladozó, és ezért az elektromos járművek iránt hatalmas kereslettel bíró kínai piacon. Az elekromosautó-fejlesztési lázat eddig a kormányzat is fűtötte: miután a környezetkímélőbb járművekre nemcsak a kereslet nagy, de az állami támogatások mértéke is, rengetegen ugrottak bele a bizniszbe a nagy haszon reményében. Eddig legalább kétmilliárd dollárnyi jüan érkezett a startupokhoz, és számos kínai milliárdos is befektetett a szektorban. Jelenleg nem kevesebb mint 4 ezer elektromos modell fejlesztése zajlik.

Mára pedig már attól tartanak, hogy túl sokan akarnak szerencsét próbálni, és megszaporodtak az alkalmatlan cégek. A kínai autóipar a gazdaság lassulásával egyébként is túlkapacitással küzd, azaz többet termelnek, mint amennyit képesek eladni. Ez pedig a profitrátákat is lenyomja, miközben a környezetvédelmi előírások szigorítása növeli az autógyártás költségeit. Ez pedig hosszabb távon több autópiaci szereplőt is veszélybe sodorhat.

Ez a fajta, az erősek kiválasztására irányuló iparpolitika egyébként nem ismeretlen, Ázsiában több másik ország, elsősorban Japán és Dél-Korea is sikerrel alkalmazta. Azonban kérdéses, hogy Kínában, egy ennyire nagy piacon mi szükség van egy ilyen erős állami beavatkozásra egy kezdeti stádiumban lévő, fejlődő szektorban, ahol még nem látni tisztán, hogy kik lehetnek a leginnovatívabbak.

Mindenesetre egyelőre még nem nagy a tülekedés: eddig két elektromos autós cég kérte, hogy engedélyezzék számára a gyártást, és három további készül erre. Viszont a maradék 200 cégnek igyekeznie kell, mert ha tényleg csak tíz engedélyt adnak ki, akkor elég gyorsan be fognak telni a szabad kvóták. A Bloomberg által megkérdezett szakértők szerint ugyanakkor már így is elég kaotikus a szabályozási helyzet, ami nem kifejezetten jó hír a kínai cégek világverő álmaira nézve.