A kormány nem akarja kinyírni a telekocsit, de mégis ki fogja?

2016.09.09. 12:53 Módosítva: 2016.09.09. 13:23

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményben reagált azokra a hírekre, miszerint a közösségi taxizás, azaz az Uber ellehetetlenítése után a telekocsi-szolgáltatást is ki akarják nyírni. Ugyanakkor maga a közlemény sem tisztázta igazán a képet, hiszen az is kiolvasható belőle, hogy békén hagyják a telekocsizókat, meg az is, hogy nem.

858174 10151433063475629 1359576580 o
Fotó: Facebook / Oszkar

Az NFM ugyanis úgy fogalmaz, hogy 

a kormánynak nem áll szándékában a szívességi alapú személyszállítási tevékenység ellehetetlenítése, azonban minden piaci szereplőtől elvárja a hatályos jogszabályoknak való megfelelést.

A minisztérium egyúttal megerősítette, hogy egy nyári kormánydöntésnek megfelelően a közeljövőben célzott ellenőrzési csoportot hoznak létre, többek között az engedély nélkül tevékenykedő taxisok és egyéb szolgáltatók hatékonyabb ellenőrzése érdekében.

Ugyanakkor a minisztériumtól azt a tájékoztatást kaptuk, hogy ez az ellenőrzési csoport nem elsősorban a személyszállítással, és különösen nem kifejezetten a telekocsizással fog foglalkozni. A fő feladatuk az árufuvarozással, illetve hivatásos személyszállítással kapcsolatos szabályok betartásának ellenrőzése lesz.

Az NFM közleményében emellett azt írta, hogy folyamatosan vizsgálja a személygépkocsis személyszállítási piac jogszabályi környezetét, és

napirenden tartja az útiköltség megosztásán alapuló szolgáltatások liberalizációjának lehetőségét, döntés azonban még nem született a kérdésben.

Ez tehát a deduktív logika alapján azt jelenti, hogy most nem liberalizált az útiköltség megosztásán alapuló szolgáltatás, ergo rájuk is le kellene hogy csapjanak az ellenőrök.

A minisztériumi tájékoztatás szerint az a céljuk hogy a szabályozásban megjelenjen egyértelműen a telekocsi fogalma: legyen világos jogszabályi definíciója és kerüljön külön elbírálás alá. Viszont a jelenlegi helyzetben, bár önhibájukon kívül, de

nem is tudnak legálisan működni 

ezek a szolgáltatások, hiszen még nincs külön rájuk vonatkozó jogi szabályozás.

A kérdésről mindazonáltal az előző nap Prácser Attila, a legnépszerűbb magyar telekocsi-szolgáltató, az Oszkár alapítója azt mondta, szerinte nem célja a kormánynak a telekocsizás ellehetetlenítése, hanem a hatékonyabb ellenőrzés, és a tiszta viszonyok kikényszerítését akarják elérni.

Prácser szerint

  • a klasszikus telekocsizók nem tartoznak a hivatásosan, profitszerzés célból személyt szállítók közé (akiket a hatóságnak ellenőriznie kell).
  • Az üzletszerűség kitétele egyértelműen megjelenik a szabályozásban,
  • és az eddigi tapasztalataink alapján a hátósági ellenőrzéseknél mindig az volt a cél, hogy az üzletszerűséget vizsgálják.

Hasonló közleményt kaptunk egy másik szolgáltatótól, a BlaBlaCartól, szerintük

  • a kormányhatározat elsősorban a rövid távolságon, megrendelés-alapú személytaxi jellegű szolgáltatók,
  • a személytaxi szolgáltatók,
  • illetve az áruforgalmazói tevékenységet szolgáltatók ellenőrzésére vonatkozik.

Az ő értelmezésük szerint "a szövegkörnyezetből egyértelműen kiderül, hogy a BlaBlaCar telekocsi közösség tagjait nem fogja az ellenőrző csoport büntetéssel sújtani, mivel közös utazásaik folyamán nem realizálnak profitot, hanem kizárólag a költségeiket osztják meg egymással."

Tehát a cégek szerint a telekocsizóknak nincs mitől tartaniuk, bár látszólag a kormány álláspontja árnyaltabb a kérdésben.