Ötmillióra bírságolták a Manna-szappant

2016.09.16. 11:11

A Gazdasági Versenyhivatal döntése szerint a Manna Natúr Kozmetikum Kft. megalapozatlan hatásokkal reklámozta egyes szépségápolási termékeit, a jogsértésért ötmillió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra - közölte at MTI. Az eljárás 29 féle kozmetikumnak minősülő Manna terméket érintett, így szappanokat, fürdőgolyókat, szépségolajokat, illóolajokat.

Alá nem támasztott hatás

A GVH szerint a vállalkozás széles körben alkalmazott a kozmetikai funkciókat kisebb-nagyobb mértékben meghaladó állításokat 25 termékéről értékesítési célú honlapján 2013 júliusától 2014 októberéig. Az egyes termékeknek megalapozatlan gyógyító hatásokat, bizonyítatlan egészségre vonatkozó kedvező hatásokat, és egyéb, a termékek használatától várható eredményekre utaló, bizonyítékokkal alá nem támasztott hatásokat tulajdonított.

A GVH figyelmeztetett, hogy apiaci szereplőknek igazolniuk kell a kozmetikumoknál is az általuk közzétett állítások valóságtartalmát. Különösen olyan érzékeny állításoknál, mint a különböző betegségek, egészségi problémák megelőzését, megoldását, illetve a tüneteik kezelését ígérő üzenetek.

A hatóság tudományos megalapozottságot vár el a kozmetikumok gyógyhatásának bizonyításánál, a vállalkozásoknak már reklámjaik közzététele előtt kell rendelkezniük a bizonyítékokkal.

ayl31g7bblp73luorcrp
Fotó: Forbes

A GVH a bírság kiszabásakor a jogsértéssel érintett termékekből származó időszaki árbevételt vette alapul.

A GVH enyhítő körülményként értékelte, hogy a vállalkozás együttműködési szándéka jeleként módosította kereskedelmi gyakorlatát, 100 százalékos pénzvisszafizetési garanciát alkalmaz.

A Hvg 2013-ban készített interjút a cég vezetőjével, Varga-Darabos Andreával, aki akkor elmondta, abban az évben 500 millió forint bevételt vártak. Varga-Darabos a natúrkozmetikumokra akkor talált rá, amikor első gyermeke nem sokkal a születése után ekcémás lett, de senki nem talált neki megfelelő készítményt. Ekkor jutott eszébe, hogy jó lenne saját szappant főzni, saját illattal, saját összetevőkkel. 2014 áprilisában már a Forbes címlapján szerepelt, mint milliárdos vállalkozás tulajdonosa.