Két magyar nő megcsinálta az esküvőbiznisz Airbnb-jét
További Gazdaság cikkek
- Eldőlni látszik, megelőzi-e Kína az Egyesült Államokat a gazdasági harcban
- Fickósan ébredt a forint karácsony másnapján
- Árulkodó számok: úgy vettek fel hitelt a magyarok, mintha nem lenne holnap
- A Toyota növelte globális autóeladásait novemberben
- Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt
Esküvőkre járni szuper szórakozás, pláne, ha a házasulandó pár a miénktől nagyon különböző kulturális háttérrel rendelkezik, mert így a bulizás mellett egy csomó számunkra egzotikus hagyományt is megismerhetünk.
Csak hát általában az ember nem távoli országokban jár vadidegen emberek esküvőire, hanem a szülőhazájában rokonai és barátai lakodalmán vesz részt. Ezek ugyan többnyire jó bulik – a megható pillanatok után büntetlenül leihatjuk magunkat, találkozhatunk régen látott ismerősökkel, és vonatozhatunk a talajrészeg nagybátyánkkal Demjén Rózsira –, de kulturális izgalmakat biztosan nem várhatunk tőlük.
Azoknak viszont, akik utóbbira vágynak, egy magyar startupnak köszönhetően most már van lehetőségük pénzért távoli esküvőkre látogatni és ezeken keresztül testközelből megtapasztalni a helyi tradíciókat.
Esküvő mint turistaprogram
A Join My Weddinget két fiatal magyar nő, Párkányi Orsolya és Matécsa Márta találta ki 2015-ben. Párkányi már több mint egy évtizede Ausztráliában él, akkor ismerték meg egymást, amikor tavaly hazalátogatott. A vállalkozás ötlete úgy született, hogy elpanaszolta: mivel külföldön él, szinte az összes barátja esküvőjéről lemaradt, Márti pedig arról mesélt neki, mekkora élmény volt egy indiai esküvő, amelyre nemrég egy barátján keresztül eljutott.
A beszélgetés után mindkettejüknek ugyanaz jutott eszébe:
Az ilyen típusú kósza gondolatok mindenkinek ismerősek, én például heti szinten látok meg újabb és újabb piaci réseket, de utána persze nem kezdek semmit egyikkel sem.
Párkányi Orsolya és Matécsa Márta esetében viszont a felismerést több hónapos ötletelés követte, amelynek során kidolgoztak egy működőképes, mindkét oldal számára nyerő üzleti modellt arra, ami korábban maximum a Wedding Crashers című romkomból ismerős esküvői potyázás szintjén volt lehetséges.
Igaz, nem a nulláról indultak: a BME-n műszaki menedzserként végzett Párkányi Ausztráliában a startupszcénában mozog, hat éve egy női innovátorokat segítő szervezetben dolgozik, és voltak korábbi vállalkozáskísérletei is.
Többféle dologgal próbálkoztam Ausztráliában a pogácsasütéstől a gyöngyből fűzött krokodilokra alapozott startupig. Ezek nem jöttek be, de sokat tanultam belőlük.
Matécsa pedig alapvetően stratégiai tanácsadóként dolgozik, jelenleg kisgyerekkel van otthon, így több ideje is volt a cég beindításán fáradozni, mint egy teljes állás mellett.
Miért éppen India?
A 2016 áprilisában elstartolt Join My Wedding nagyjából úgy működik, mint az Airbnb, csak a honlapra nem a lakásunkat, hanem az esküvőnket kell regisztrálni kellő idővel az esemény előtt. Az érdeklődők az esküvő profiloldala alapján kiválaszthatják a legszimpatikusabbat, és befizethetnek rá, a cég bevételét a díjakból származó részesedés jelenti.
Meglepőnek tűnhet, de a Join My Weddinget egy olyan országban indították be, ahol egyik alapítónak sem volt különösebb beágyazottsága: Indiában. Matécsa Márta ugyan járt már ott egyszer egy esküvőn, él kint egy barátja, aki segítőként beszállt, de más nem kötötte őket az országhoz, és a vállalkozás sem helyben, hanem Ausztráliában van bejegyezve.
Azért döntöttek mégis India mellett, mert ott egy hagyományos esküvő igazi többnapos népünnepély és látványosság, amelyen keresztül a nyugati turisták rögtön belekeveredhetnek a dolgok sűrűjébe.
Esküvők Indiában: hatalmas buli és hatalmas iparág
India azért is különösen jó terep egy ilyen szolgáltatás beindítására, mert az ottani esküvők mind méretre, mind jelentőségre sokkal nagyobbak az európaiaknál. Az országban sokféle etnikai, vallási és kulturális hagyomány él egymás mellett, így az egyes esküvők között markáns eltérések lehetnek, az viszont közös pont, hogy sokáig, akár napokig tartanak, rengeteg ember részvételével, és teli vannak izgalmas szertartásos elemekkel. A nagyobb városokban ma már többnyire európai értelemben vett szerelmi házasságokra kerül sor, vidéken még erős a családok által egyeztetett házasságok hagyománya.
Ellentétben a nyugati esküvői hagyománnyal, amelyben a szűkebb baráti és családi kört szokás meghívni az esküvőkre, Indiában egy ilyen rendezvény a tágabb közösségnek szól, és vidéken különösen nagy jelentősége van. A násznép több néhány száztól több ezer főig terjedhet, befolyásosabb családok esetében akár 10 ezer főt is megmozgathat egy ceremónia, ilyenkor természetesen a vendégek legnagyobb részét közvetlenül nem ismerik a házasulandók, így a Join My Weddingen keresztül érkező turistáknak is könnyebb elvegyülni.
Mivel az esküvők többnyire nagyon bőségesek, jelentős költséget jelentenek a szervező családoknak, amit némileg kompenzál az esküvő megnyitásából származó bevétel. Az indiai esküvői ipar 40 milliárd dolláros iparág, évente több mint 11 millió esküvőt tartanak az országban.
Egy 1000 fős esküvőre átlag 20-30 helyet hirdetnek meg az oldalon – kb. ez az arány áll a kisebb és a nagyobb esküvőkre is –, a részvételi díj napi 100 dollár körül mozog, ami nagyjából megegyezik más egész napos túrák vagy kulturális programok árával Indiában. Ezért cserébe minden esküvői programon részt vehetünk, ehetünk amennyit bírunk, és több nap esetében szállást is kapunk érte. A pontos árra a házasodók tesznek javaslatot, de az összeget a Join My Weddingtől is ellenőrzi valaki, hogy az adott esküvőn kínált szolgáltatások alapján jól lőtték-e be.
Párkányi Orsolya és Matécsa Márta minden esküvőt regisztráló párral személyesen egyeztet, ez arra is lehetőséget teremt, hogy adott esetben kiszűrjék az olyan esküvőket, amelyek etikai problémákat vethetnének fel – például az Indiában még manapság is előforduló gyerekházasság –, de állítólag ilyenre eddig nem volt példa.
Jelenleg a két alapítón kívül csak két alkalmazott (ahogy ők nevezik, „nagykövet”) dolgozik a Join My Weddingnek, de ha ilyen ütemben lesz egyre népszerűbb a szolgáltatás, bővíteni kell majd a csapatot. A nagykövetek Indiában népszerűsítik a szolgáltatást turisták között, cserébe ingyen járhatnak esküvőkre.
Reklámra mostanáig nem költöttünk, a Join My Wedding híre inkább szájról szájra terjed a turisták és a házasulandó párok között is.
Villámgyorsan felfutott
A terjedésben persze nagy szerepe volt a médiának is, több külföldi újság foglalkozott már a céggel, az egyik esküvőre a BBC is elment forgatni, ami nyilvánvalóan jól megdobta az érdeklődést.
A honlap 2016. áprilisban indult, az első néhány regisztrált esküvőre még alig találtak jelentkezőket, most viszont már elkapkodják a helyeket az időben meghirdetett eseményekre. A célcsoport gyakorlatilag bármilyen nyugati turista, aki valami eredetibb programra vágyik, és ismerkedne a helyi hagyományokkal.
Amint kezdett híre menni a Join My Weddingnek, az utazási irodák is ráharaptak, az alapítók több céggel, köztük az egyik legnagyobb magyar irodával is tárgyalnak a lehetséges együttműködésről. És ha már Magyarországnál tartunk, arra is rákérdeztünk, nem tervezik-e magyar esküvőkkel is beindítani a szolgáltatást.
Az első világbeli országok lakosságára, így a magyarokra is inkább vendégként számítunk, azt tapasztaltuk, hogy a fejlődő országokban az emberek szívesebben nyitják meg az esküvőiket idegenek előtt.
De persze nem zárkózunk el az ötlettől, már volt is két magyar jegyespár jelentkezőnk, csak sajnos nagyon röviddel az esküvő előtt regisztráltak, így nem fogytak el a jegyek. Első körben még Indiára szeretnénk fókuszálni, az is egy 1,3 milliárdos piac, később meglátjuk, mi lesz, de mindenképp szeretnénk terjeszkedni.”
Egy jó ötlet kis befektetéssel is tarolhat
A Join My Wedding típusú cégek azért lehetnek inspirálók a saját vállalkozás beindításán gondolkodóknak, mert minimális kezdeti tőkeigénnyel rendelkeznek, viszont ha ügyesen csináljuk, hamar elkezdenek bevételt termelni.
Párkányi elmondása szerint mostanáig pénzt alig kellett a projektbe rakni, hiszen először csak egy kezdetleges honlapra volt szükségük, reklámnak pedig ott voltak a médiamegjelenések, amelyek pusztán az ötlet újszerűsége miatt jöttek egymás után. „Az esküvőszervezés nagyon tradicionális iparág, eddig kevesen próbálták megújítani, pedig most már létezik éves konferencia kifejezetten esküvős startupoknak”.
Mostanra már a bevétel is elkezdett érzékelhetően nőni: Indiában december-január az esküvői főszezon, ha az erre az időszakra regisztrált esküvőkre elkelnek a jegyek, akkor gyakorlatilag össze is jön a két alapító akár éves megélhetését fedező összeg.
Időt és energiát persze bőven igényelt a cég beindítása, de ezek talán ma Magyarországon még mindig kevésbé szűkös erőforrások, mint a tőke. A terjeszkedéshez persze a továbbiakban még lehet szükség pénzre, ezért jelenleg az alapítók a pályázati lehetőségeket mérlegelik és esetleges befektetőkkel tárgyalnak.
„Sok magyar startup-inkubációs program bevesz nem Magyarországon bejegyzett cégeket is, így itthon és külföldön is nézelődünk” – mesélik. Párkányinak egyébként sok év külföld után pozitív csalódás volt a kifejlődőben lévő magyarországi startup-ökoszisztéma és a kezdő vállalkozók hozzáállása.
Mindenki nagyon kedves, sokan akár ismeretlenül, egy Facebook-kiírás alapján is szívesen segítenek a másiknak.
A Join My Wedding földrajzi terjeszkedésén kívül az alapítóknak további esküvőkkel kapcsolatos tervei is vannak. Az egyik egy esküvős crowdfunding-alkalmazás, amely kvázi az esküvőn fizikailag átadott készpénzt helyettesítené. Így a rokonok, barátok már az esemény előtt összedobhatnák a tervezett hozzájárulásukat a költségekhez és a pár közös életének megkezdéséhez.