Trainspotting Berlinben

2016.09.23. 07:06
Kedden kezdődött és pénteken fejeződik be Berlinben a világ egyik legnagyobb vasúti szakkiállítása, a kétévente megrendezett InnoTrans. A kiállítás egyre népszerűbb mind a nézők, mind a kiállítók között: idén több mint százezren legeltetik szemeiket a 60 országból érkezett 3000 gyártó termékein. A standokon az ajtózsanértól a vákuumvécéig, az elektronikus jegyleolvasótól a forgóvázakig minden látható volt, de a legnagyobb érdeklődés természetesen a motorvonatokat övezte. Helyszíni tudósításunk.

A legnagyobb újdonság: Stadler Giruno

A Stadler Brelinben mutatta be a svájci-német vonalakra tervezett Girunót (EC250), a világ első alacsonypadlós nagysebességű sorozatgyártott villamos motorvonatát. A 200 méter hosszú vonat 250 km/órás sebességre képes, és 2019-től a nemrég átadott Gotthard-alagútban süvít majd. A vonat neve rétoromán Girun-ból, azaz egerészölyvből ered.

A leggyorsabb: Siemens Velaro TR

A leghosszabb sor a Siemens Törökország számára gyártott Velarójának bejárata előtt állt. A 300 km/óra sebességre képes, nyolckocsis, 520 utas befogadóképességű motorvonat Isztambul és Ankara között jár, egyelőre még "csak" 250 km/óra sebességgel. Jövőre azonban elkészülnek a pálya fejlesztésével, és a türkizkék Velaro teljes sebességre kapcsolhat. A tervek szerint 3 óra alatt felfalja majd a két nagyváros közötti 400 kilométeres utat.

A legzöldebb: Alstom Coradia iLint

Az Innotrans másik nagy újdonsága a világ első sorozatgyártásba került hidrogénhajtású motorvonata. Az új modell a már jól bevált dízel Coradia Lint alapjaira épült. Mivel Európában a villamosított vonalak mellett még nagyon sok olyan vonal van, ahol dízelmozdonyok járnak, a zéró károsanyag-kibocsájtású vonatnak van jövője. A iLintet hidrogén üzemanyagcellás motor hajtja, ami halk, és gőzt pufog ki.

A legerősebb: Siemens Vectron

A Siemens elhozta a már 2010-ben bemutatott villamos mozdonyát, a Vectront, amiből a bemutató óta már több mint száz szaladgál a világban. A 6400 kW teljesítményű mozdony 200 km/óra sebességgel vontathat teher- vagy személykocsikat.

A kiállításon a cég bemutatta a Vectron-család legújabb tagját, amiből 80 darabot szállítanak a finn piacra. A finn Vectront széles nyomtávú vágányra építették, és felkészítették a hosszú, akár -40 Celsius fokban haladásra. Vezetőfülkéjében a beépített rádiótól a mikrohullámú sütőn keresztül a kávéfőzőig minden megtalálható, akár egy apartmanban.

A lengyelek büszkesége: Pesa Dart

A lengyelek három éve mutatták be a Dart motorvonat terveit, amivel a Pesa gyorsan meg is nyerte a lengyel vasúttársaság intercity forgalomra kiírt tenderét. A gyártó már le is szállított tavaly év végére több dizájn-díjas szerelvényt. A vonatok 160 km/óra sebességgel közlekednek a lengyel vonalakon, de 250 km/óra sebesség elérésére is képesek. A termék a nagynak számító lengyel piacon életképes lehet.

A horvátok büszkesége: Končar

A horvát Končar 2008-ban azzal vágott bele a motorvonat-fejlesztésbe, hogy gyártmányainak biztos piacot talál majd a volt jugoszláv államokban. A húzás bejött. Először a bosnyák vasút, majd 2014-ben a horvát vasút is bevásárolt a dízel és villamos változatban is gyártott, kellemes dizájnú alacsonypadlós motorvonatból, ami 167 utast tud szállítani 120-160 km/órás sebességgel.

A magyarok büszkesége: FMK-008

A magyar fejlesztésű FMK-008-as síndiagnosztikai mérővonatot maga a MÁV vezérigazgatója mutatta be a kiállításon. Mielőtt még bárki is lefitymálná a magyar teljesítményt a nagysebességű motorvonatokkal összehasonlítva, jó ha tudja: mérővonatban ma ez tudja a legtöbbet a sínről a világon, legalábbis ez hangzott el a bemutatón. A mérővonat egyébként elég rövid idő alatt hosszú sínszakaszokról meg tudja mondani, hogy forgalomra alkalmasak vagy sem.

Hamarosan találkozunk velük: Stadler Flirt 3

A svájci cég legújabb, harmadik generációs Flirt motorvonataival 2018-tól a GYSEV vonalain is lehet majd találkozni, de várhatóan a MÁV is vásárol belőlük (de valószínűleg teljesen véletlen, hogy a kiállított motorvonat sárga-kék MÁV-színekben pompázott).

Az új Flirt-ök belső dizájnja igen színpompásra sikeredett, vécéje pedig akkora, hogy akár táncra lehetne perdülni benne. A járművek végsebessége 160 km/óra.

Hamarosan találkozhatunk velük: Citylink Hybrid Tramtrain

Szakági pletyka szerint erős az esély arra, hogy a majdani Szeged-Hódmezővásárhely között közlekedő tramtrain a (Stadler által megvásárolt) Vossloh cég tervezte Citylink szerelvény lehet. Ez esetben is teljesen véletlen a piros-fehér-zöld festés, hiszen a tramtrain idén kezdte meg szolgálatát a kelet-németországi Chemnitzben. A jármű az adattáblája szerint 87 utast tud szállítani, és 100 km/órás sebességre képes.

Hamarosan találkozunk vele: Rigo e-jegyrendszer

A kiállítópavilonokban könnyen beleütköztünk a Scheidt&Bachmann cégbe, ami onnan lehet ismerős, hogy ez a cég gyártja a BKK-nak az elektronikus jegyrendszer kezelőeszközeit és informatikai hátterét. Egyből meg is kérdeztük, mit lehet tudni a projektről (amiről tudjuk, ugye, hogy jelentős késésben van). Mint megtudtuk, 10 ezer darab fedélzeti jegyolvasóból (ősi nevén lyukasztó) kétezret már legyártottak, terv szerint jövő tavasszal kezdik felszerelni a BKK járműveiben. Ebből az eszközből hármat is kiállítottak.

Az informatikai háttérrendszer is kész, de a (pénzkezelői) pályázaton nyertes bank rendszerét még integrálni kell majd bele. A kézi jegyolvasókból is legyártottak 600 darabot (ez lesz majd az ellenőröknél), ezeket is ki lehetett próbálni a kiállításon.

Ismerős lehet: Siemens Avenio

A Siemens felvonultatta a körúti Combino közeli felmenőjét, az Aveniót, amiből Katar rendelt meg nemrégen egy flottányit. Az új Avenióban az az érdekes, hogy felsővezeték nélküli üzemre tervezték, azaz csak a megállókban van fölötte egy "aljzat", amibe az akkor felemelt áramszedőt bedugják. Az utascsere ideje eszerint elég is a gyorstöltésre, aztán áramszedő le, és a villamos suhanhat is a következő megállóba az akkuról meghajtva.

A kiállításon találkoztunk természetesen a jövő nagy koncepcióterveivel is. A lapunkban többször ismertetett Hyperloop egy VR-szemüvegben megtekinthető virtuális belsőt mutogatott; a kínai autónyelő csodabuszt – amiről legutóbb itt írtunk –, egy nem túl meggyőző terepasztalon modellezte le a tervező; a Bestmile és Next Future Transportation által tervezett önvezető modulokat pedig egy olyan alumíniumdobozzal szemléltették, ami leginkább egy hotdogos standra emlékeztetett.