A legértelmetlenebb gigapályázatunkat viszi a Wizz Air
Kiírt az állam egy pályázatot arra, hogy megtámogatja, ha valamelyik légitársaság elviszi a jó eséllyel csak komoly veszteségekkel üzemeltethető nyugat-balkáni repülőjáratokat. Olyanokra kell itt gondolni, mint a Tirana-, Podgorica-, Pristina- vagy épp a Szarajevó-Budapest járatokra.
Jellemzően már a Malévnak se jöttek be ezek a járatok, még úgy se, hogy ha Budapestre hordta az utasokat ezekből a kevésbé értékes célpontokról, hogy aztán továbbutaztassa őket a balkáni utasok igazi célpontjaira. Nem véletlen, hogy a Malév csődje után senkinek nem kellettek a megüresedett helyek, pláne, hogy a legtöbb felsorolt városból közben is el lehetett utazni Bécsbe vagy Frankfurtba közvetlenül.
Mindenesetre a látványosan a Wizz Airre szabott indult is a cég. Azonban még le se zárult a pályázat, az Szijjártó már bejelentette, hogy a Wizz Airt biztosan megtámogatják, és az első járatok már áprilistól elindulhatnak, írja a Magyar Nemzet. Egy ilyen átálláshoz egyébként általában legalább féléves felkészülés kell egy fapados cégnek.
A magyarul beadandó pályázaton olyanokat is előírtak, hogy a pályázónak kell, hogy legyen egy magyarországi bázisa, vagy hogy a teljes flottájának átlagéletkora nem lehet idősebb 8 évnél. Utóbbival kiestek rögtön például olyan minőségi légitársaságok, mint a Lufthansa vagy KLM is.
A Wizz Airnek elég komoly esélyei lettek volna egy normális közbeszerzésen is, a meghekkelésével azt értük csak el, hogy szinte verseny nélkül drágább ajánlatot tudtak benyújtani akár. Persze az egész pályázat tök értelmetlen látszattevékenység, ha úgyis tudja a kormány, hogy kit akar kihozni győztesnek és mennyiért.
A Wiz Airnél nem akarták kommentálni, hogy a hivatalos közbeszerzés lezárása és a megállapodás előtt is nyertek már. A járatokon elszenvedett veszteséget majd ismeretlen módszertan alapján kiszámítja a Wizz Air, a magyar adófizetők pedig kifizetnek nekik egy kialkudott biztos megtérülést.