Törölték a gépét, de nem szóltak időben? Ez a magyar cég abból csinált üzletet, hogy behajtja a kártérítést

2016.11.29. 12:51

Külön biznisz kezd épülni arra, hogy a sunnyogó légitársaságoktól behajtsa az utasok pénzét. Ebben utazik a magyar alapítású Flight Refund is, ami egy speciális behajtócég: sikerdíjért cserébe bevasalja a légitársaságon az utasnak járó pénzt egy-egy járat késése, vagy törlése után. A vállalatról a Forbes írt cikket.

Nem mindenki tudja, de van egy uniós szabály, ami kőkemény kártérítésre kötelezi a légitársaságokat, ha anélkül törlik a járatot, hogy arról legalább 14 nappal korábban szóltak volna. Elméletileg 250 és 600 euró (75 ezer-180 ezer forint) közötti kártalanítás jár azoknak, akiknek törölték a járatukat, vagy sokat késett a gép és erről nem kaptak értesítést.

Azért a helyzet nem mindig egyértelmű, például ha az időjárási okok játszanak közre, nem lehet kártalanítást kérni, de azért itt is vannak bonyolult esetek, és az utasok nagyon ritkán állnak neki küzdeni a légitársasággal.

A kártalanítás beszedése így egész nagy üzlet. Annál is inkább, mivel nagyon egyszerű, ezt az utas maga is általában elég igen könnyen meg tudná tenni, az angolul tudók például egy sereg egyszerű és jól működő formalevél közül választhatnak a neten. 

Az ezzel foglalkozó cégek jellemzően leíratják az utassal, hogy melyik járattal volt gond, majd némi díjért behajtják helyette a jussát, ha az jogos. A Flight Refundnál például a sikerdíj fix 30 százalék, ők főleg Közép-Kelet Európára lőnek a szolgáltatásukkal. Ez iparágon belül azért nem olyan olcsó, mondjuk a Refund.me  vagy a Flight-delayed.co.uk 25 százalékért hirdeti magát.