Külföldön terjeszkedne a Sziget
További Gazdaság cikkek
- Intő jelek: már Amerikában is minden Kínáról szól
- Minden barnát megkóstoltunk – az Index nagy kakaóstej-tesztje
- Döntöttek az Európai Unió adósbesorálásáról és az unió kilátásairól
- Zajlik a jegybank pénzkísérlete, amely hamarosan olcsóbbá teszi a bankolást
- Csaknem 54 millió forintot kaszált egy magyar az Eurojackpoton
A Sziget Fesztiválra járók nem sokat fog érzékelni abból, hogy a 47 milliárd dollárnyi befektetést kezelő amerikai Providence Equity Partners megveszi a magyar fesztiválpiacon domináns Sziget Kft. 70 százalékát, mondta el az Index kérdésére Gerendai Károly pénteken egy budapesti háttérbeszélgetésen.
Amit amúgy is akartak
A Sziget alapítója szerint a magyarországi fesztiváloknál érdemi változás önmagában az új tulajdonos miatt nem várható, ugyanakkor elég nagy lehetőséget látnak a befektetőben. A Providence ugyanis éppen azzal a szándékkal vásárolja meg a magyar cég többségét, hogy ezzel belépjen a fesztiválpiacra, és felépítsen egy nemzetközi fesztiválportfóliót a következő években, ehhez részben a Szigetet is bázisként használva. Eközben pedig változatlanul hagyja a Sziget mostani menedzsmentjét, akik az utóbbi években szintén a külföldi terjeszkedésben láttak továbblépési lehetőséget.
Gerendai konkrétumok említése nélkül elmondta, számos olyan piacot láttak már eddig is, ahová szívesen beléptek volna, illetve jelenleg is több lehetséges külföldi befektetést vizsgálnak, ezekhez elég jelentős segítséget jelent az a stabil háttér, amit az új tulajdonos biztosítani tud. Korábbi próbálkozásaik a külföldi megjelenésre eddig nem voltak maradéktalanul sikeresek, a Providence-szel a hátuk mögött viszont már nem csak több pénzük lesz a terjeszkedésre, de a globális anyacég adott esetben helyismerettel is segíthet egyéb érdekeltségein keresztül.
A Providence 1989 óta már több mint 150 vállalatban hajtott végre befektetéseket, eddig azonban a fesztiválpiacon nem voltak jelen, a tőkealap főleg a média, a kommunikáció, az oktatás és az IT iparágakban keresett felvásárlási célpontokat, részesedésük van egyebek mellett a Warner kiadóban és az Ironmanben is.
A 2017-es nyári fesztiválszezon már túl közel van ahhoz, hogy addig látványos jelei legyenek a terjeszkedésnek, ugyanakkor 2018-ra már várható, hogy a Sziget valamilyen formában újabb külföldi piacokon is megjelenik, akár magát a Sziget brandet is felhasználva.
Marad a régiben
Gerendai Károly szerint ők maguk nem árulták a céget, de a Szigetre az utóbbi években számos befektető már bejelentkezett, közölük a Providence volt az első olyan, amellyel valóban komoly tárgyalások kezdődtek, a tranzakciót tavaly szeptemberben kezdték el előkészíteni. Arra a kérdésünkre, hogy kellett-e politikai jóváhagyás, esetleg egyeztetés a magyar turisztika szempontjából is jelentős Sziget eladásához, Gerendai azt mondta, mivel magáncégekről van szó, ilyenre nem volt szükség.
De már csak azért sem, mert szerintük a magyar fesztiválpiacon a tranzakció után sem várhatóak jelentős változások, illetve a Sziget, amely egyebek mellett a Voltot, a Balaton Soundot és a Gyerek Szigetet is rendezi, továbbra is magyar cég marad, nemzetgazdasági szempontból tehát a tranzakciónak nincs igazán jelentősége. A nemzetközi háttér inkább stabilitást ad majd és a növekedésben segít. A Sziget esetében a pontos vételár nem nyilvános, de értelemszerűen több milliárdos tételről van szó, a tavalyi eredményt is egymilliárd fölé várják.
Gerendai arra sem számít, hogy a vásárlás miatt olyan fellépőket hívnának el bármelyik magyar fesztiválra, akit eddig pénzügyileg nem érte meg, hiszen a gazdaságossági szempontok nem változnak a külföldi tulajdonos megjelenésével, sőt a Providence bizonyos eredményességi elvárásokat is megfogalmazott. Az ugyanakkor elképzelhető, hogy ha felépül egy nagyobb fesztiválportfólió, idővel könnyebben kötnek majd le esetleg csomagban olyan előadókat, akiket egyetlen koncertre nehezebb volt elhívni. Illetve nem elképzelhetetlen az sem, hogy a nemzetközi háttérnek köszönhetően könnyebben nyernek majd meg egy-két olyan szponzort, akikkel eddig nem álltak kapcsolatban.
A cég operatív működéséért továbbra is az alapító Gerendai Károly és a Sziget többi tulajdonosa felel majd: Takács Gábor továbbra is a nemzetközi projekteket vezeti, míg Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert a Telekom Volt Fesztivál és a Balaton Sound igazgatói, valamint a Szigethez kötődő fesztiválok zenei programjait irányítják. Tulajdonrészük együttesen a cégben 30 százalékra csökken, de közöttük megmaradnak ugyanazok az arányok, mint eddig.
Cikkek, esélyek, portrék, eredmények, térképek – minden egy helyen!
Ne maradjon le semmiről, kövesse az Indexen az amerikai elnökválasztás legfontosabb pillanatait és böngéssze a Fehér Ház blog tartalmait!
November 1-től folyamatosan frissülő hírfolyamunkban számolunk be minden fejleményről, a voksolás éjszakáját kiemelt figyelemmel kísérjük. A választás másnapján reggel hét órától élő videós műsorral jelentkezünk, interaktív térképeink segítségével pedig minden információt megtalál!