Az Amazon veszélyesebb, mint Kína
További Gazdaság cikkek
- Magyar műholdakat bocsátanak fel az űrbe, és ez csak a kezdet
- Mindjárt megszűnik az Ügyfélkapu, ezt kell tudni a változásokról
- Ott tartják a magyar gyerekek a zsebpénzt, ahol nagyon nem kéne
- Elárulta Nagy Márton, mit gondol a román fizetésekről
- Kipécézték és támadhatják a forintot, hatalmas dilemma Matolcsy Györgyék asztalán
Bár Donald Trump egyik legnépszerűbb kampányígérete az volt, hogy befenyíti a munkahelyrabló kínaiakat, és visszahozza a kiszervezett munkahelyeket az Egyesült Államokba, valójában az Amazon sokkal nagyobb veszélyt az amerikai munkahelyekre, mint Kína – legalábbis ha hinni lehet a MarketWatch elemzésének.
Miközben ugyanis az Amazon azt állítja, hogy csak jövőre 100 ezer amerikai munkahelyet hoz majd létre, arról kevesebbet beszél, hogy az online kereskedelem terjedésével mennyi munkahely szűnik meg a hagyományos kiskereskedelmi szektorban.
Márpedig az elmúlt két évben 125 ezer boltos bocsátottak el az Egyesült Államokban, 2012 óta 250 ezret. Ennek pedig általában véve nem a vásárlókedv csökkenése volt az elsődleges oka, hanem az, hogy az amerikaiak egyre inkább az Amazonon és más hasonló online boltokban bonyolítják a shoppingolást.
Az internetes eladások éves növekedési üteme 2009 óta stabilan emelkedik, sőt tavaly már a 10 milliárd dollárt is meghaladta. Ezzel szemben az offline plázákban a válság óta végig 4 milliárd alatt volt az eladások éves bővülése, 2016-ban pedig már zsugorodott a szektor. Bár elsősorban még mindig az elektronikai cikkek piacán a legerősebb az online konkurencia, mára már a ruhavásárlások terén is egyre inkább szorongatják a hagyományos üzleteket.
Pedig néhány éve még arról szólt a fáma, hogy az online nem fogja tudni lenyomni a valós boltokat, mert azért vásárlás előtt mindenki szeretné felpróbálni, hogy jól áll-e és megfelelő méretű-e az adott ruha. A jelek szerint azonban ez egyáltalán nem jött be, egyre többen hajlandók szimpla méretinformációk alapján shoppingolni, ha ezt egy kicsivel olcsóbban és kényelmesebben tehetik.
És nem is csak arról van szó, hogy általában véve az online kereskedelem virgázik, hiszen a szektoron belül messze kiemelkedik az Amazon sikere: míg öt éve még csak az online eladások tizede bonyolódott náluk, mára ez az arány már 40 százalék.
A baj csak az, hogy a kiskereskedelmi szektor, amit az Amazon veszélyeztet, 12 millió embernek ad munkát Amerikában, azaz majdnem minden tizedik foglalkoztatott itt dolgozik. Ezen belül is különösen az a 6,2 millió ember féltheti az állását, aki a jellemzően a nagyobb amerikai plázákban található, bútorokat, háztartási felszereléseket, elektronikai cikkeket és ruházati cikkeket, sportcuccokat, könyveket, stb. értékesítő üzletekben dolgozik.
Egyes számítások szerint az olcsó kínai konkurencia közvetlenül 2 millió amerikai ipari munkahely megszűnéséért felelős. Ha az Amazon olyan ütemben növeli a piaci részesedését, ahogy az elmúlt években, akkor öt éven belül akár 1,5 millió offline kiskereskedelmi munkahelyet tiporhat el a terjeszkedése.
És miközben az ipari munkahelyek elvesztése nem országos szinten, hanem néhány kisebb, jól körülhatárolható iparterületen, például Detroitban és környékén okozott komoly gazdasági-társadalmi feszültségeket, addig a kiskereskedelmi állások rohamos eltűnése az Egyesült Államok összes nagyobb településén tömeges munkanélküliséget idézhet elő.