A Volán és Irán is Ikarus-buszokat vesz
180 új busszal nő a Volán buszparkja, a tendert az Ikarus nyerte - derül ki az unió közbeszerzési lapjából, a TED-ből.
A kiírás becsült értéke 17,9 milliárd forint volt, de a szerződés szerinti végösszeg 15,3 milliárd forint lett. A beszerzés forrása a Világgazdaság szerint az a 18 milliárdos tőkeemelés, amelyet a tulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő hajtott végre a társaságban. A nyertes Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft.-n kívül pályázott még a MAN Kamion és Busz Kft., az EvoBus Hungária Kft. és a Scania Hungária Kft.
Buszfronton kedden is volt egy jelentős alku, a Széles Gábor tulajdonában állóm másik Ikarus cég (Ikarus Global Kft.) hatszáz buszt szállíthat Teheránba, amit az Eximbank finanszíroz majd. Ezt Szijjártó Péter jelentette be az első iráni-magyar gazdasági vegyes bizottsági ülés utáni sajtótájékoztatóján.
Az Ikarus Globallal ellentétben a Volán tenderét megnyert Ikarus Egyedi nagyrészt nem magyar, tulajdonosi szerkezetében jelenleg egy bécsi székhelyű cég, a Viecap GmbH szerepel 50 százalék feletti tulajdonrésszel, mellette a Lanta Consulting, a szigethalmi Albatric és egy cseh cég, a Lugreda a. s. található még. A magyar vonatkozás ott jön be, hogy az Ikarus felügyelőbizottsági tagjai között ott található többek között Mészáros Csaba, az Evopro Holding Zrt. tulajdonosa. Az Evopro egy több száz mérnököt is foglalkoztató informatikai cég, amely korábban felvásárolta az egykori amerikai autóbuszgyártó, a NABI telephelyét.
Az elmúlt évben a metrópótló buszok körüli mizéria kapcsán gyakran napirenden lévő magyar buszgyártásról, buszstratégiáról itt írtunk bővebben.