2 helyett csak 1 évig kéne hűségesnek maradni a net- és mobilszolgáltatókhoz

2017.05.11. 08:19

A kormány módosítaná a hírközlési törvényt, és ez alapján a távközlési cégek legfeljebb egy évre szóló hűségszerződést köthetnének az ügyfeleikkel a jelenlegi kettő helyett - írja a Világgazdaság.

A kormány a cikk szerint azért módosítaná a törvényt, mert a jelenleg érvényes szabályok kiszolgáltatottá teszik a fogyasztót. Egyszerűbben fogalmazva arról van szó, hogy normális netes vagy mobilelőfizetésből szinte csak olyan van a piacon, amivel a fogyasztó két évre hűséget fogad a szolgáltatónak.

A cikk szerint a módosító javaslat az a baja a jelenlegi rendszerrel, hogy

  • sok szolgáltató úgy alakítja ki a díjtételeit, hogy a fogyasztónak csak két éves hűségszerződés megkötésével érje meg adott szolgáltatást igénybe venni,
  • gyakran a hűségidő lejártával a fogyasztó csak jóval drágább díjtételek mellett tudja használni ugyanazt a szolgáltatást, ha nem köt újabb hűségszerződést,
  • és a szolgáltatók sokszor akár egyoldalúan is módosíthatják a szerződési feltételeket még határozott idejű szerződés esetén is.

Ha tévés előfizetés esetén a szolgáltató a határozott időtartamú előfizetői szerződésben egyoldalúan módosítja, hogy milyen csatornák tartoznak hozzá az előfizetéshez, akkor a előfizető az értesítéstől számított kilencven napon belül felmondhatná a szerződést.

Szintén következmények nélkül fel lehetne mondani a szerződést, ha a szerződésmódosítás kedvezőtlen az előfizetőnek, például ha emelkedik a szolgáltatás díja, vagy módosul a csatornakiosztás vagy a szolgáltatás tartalma. A javaslat alapján a határozott időtartamú előfizetői szerződés lejáratát követően a fogyasztó nem kerülhetne rosszabb helyzetbe annál, mint ha új előfizetőként érkezne.

A Népszavának nyilatkozó Magyar Telekom szerint a szabályok módosítása nem kedvezne a fogyasztóknak, hanem inkább ártana. Szerintük a hűségidő lerövidítése miatt megszűnnek vagy rövidülnének a hosszabb távú előfizetésekre vonatkozó kedvezmények. Különösen a közép- vagy felső-kategóriás okostelefonok esetén adható kedvezmények csökkennének a cég szerint.