Másfél év, 2 milliárd forint: MVM-pénzek kormányközeli médiához
- Százmilliók tűntek el hirdetési formában Habony egyik újságjánál
- Az MVM sajtósa elszólta magát, mégis a kormány tömi a CÖF-öt
- Csak tavaly óta 2,2 milliárd közpénzzel tömte ki az MVM a kormánymédiát
- Nem szórta a pénzt az MVM, de sok pénz kötött ki a Fidesz közelében
- Hiába titkolták, most kiderült: félmilliárddal szponzorálta tavaly az MVM a CÖF-öt
- Orbánék titokban gigantikusra hizlalták a CÖF-öt
További Gazdaság cikkek
- Döntöttek az Európai Unió adósbesorálásáról és az unió kilátásairól
- Zajlik a jegybank pénzkísérlete, amely hamarosan olcsóbbá teszi a bankolást
- Csaknem 54 millió forintot kaszált egy magyar az Eurojackpoton
- Nem elég, hogy lassan aranyáron mérik, veszélyben is van az emberiség egyik kedvence
- Megérte anyagilag a franciáknak a párizsi olimpia
Azt már eddig is lehetett tudni, hogy a Magyar Villamos Művek (MVM) Zrt. arculatváltási kampányából nagyjából 300 millió forintot keresett a Fidesz-közeli média, viszont most az Index birtokába jutott az állami cég összes 2015-ös és 2016-os reklámköltéséről szóló adat. Ez alapján az látszik, hogy további százmilliók is jutottak még Fidesz-közeli média- és reklámipari vállalkozásoknak:
Az MSZP-s Heringes Anita által kikért közérdekű adatigényléssel megszerzett adatok alapján (ezeknek az adatoknak a 2016-ra vonatkozó részét már korábban kikérte az LMP) az látszik, hogy 2016-ban a monopolhelyzetben lévő MVM összesen csaknem 2,7 milliárd forintot költött el reklámokra.
Nem Csetényi cége az Odex
Cikkünk korábbi verziójában tévesen írtuk, hogy az Odex Csetényi Csaba cége. A cég két tulajdonosa a luxemburgi Simade S.A., és az IKO Production Média Szolgáltató Kft., ami a szintén luxemburgi Opticorp S.A. tulajdonában van. A Rákosi Tamás tulajdonában lévő IKO Production Dirk Gerkens vezette RTL Klub egyik legnagyobb műsorbeszállítója volt, de Gerkens TV2-höz igazolása óta az IKO nem gyárt már műsorokat az RTL-nek, viszont a TV2-n már futnak az IKO által gyártott műsorok.
A reklámköltések
- nagyjából 15 százaléka, 422 millió forint kötött ki Habony Árpád érdekeltségeinél (Ripost, Modern Media, Nouvelle Media),
- de elég jól járt a többek között Habony hitelezőjeként elhíresült, Mandiner.hu-t nemrég megszerző Tombor András is, akinek a 2016 végén megvásárolt cégénél, az Atmediánál landolt az MVM tavalyi reklámköltéseinek negyede, több mint 712 millió forint.
- Ezenkívül jutott bőven a részben Rákosi Tamás tulajdonában lévő Odexnek is (352 millió), és Andy Vajna érdekeltségei (TV2, Radio Plus) is kaptak több mint 200 millió forintot reklámokért cserébe.
- A Szemerey–Száraz-érdekkörbe tartozó Origónál – ahol egyébként az MVM kommunikációs igazgatójával nemrég remek alákérdezős interjút készítettek – összesen csaknem 139 millió forint értékben hirdetett a cég.
Az ábrán az is látszik, hogy a narancs színnel jelölt fideszes médiabirodalom kevésbé meghatározó szereplőinél is szívesen reklámozott az MVM tavaly. A PestiSrácok.hu-t kiadó Insider Media például 72 millió forintos reklámbevételt könyvelhetett el a cég felől. Szintén nagyobb összeget, 96,56 millió forintot kapott az SA Day nevű cég, aminek a tulajdonosa az a Hajdú Angéla, aki a Pesti Srácok kiadójának az ügyvezetője. A Liszkay Gábor-féle Magyar Időknél is reklámoztak kicsit több mint 71 millió forint értékben úgy, hogy a lapnak hivatalosan nem mérik az olvasottságát.
A békemenetes Bencsik András cége, a Demokrata című lapot kiadó Artamondo Kft. 44 millió forintot kapott az MVM reklámozásáért cserébe. A Magyar Konyha kiadója csaknem 17 millió forintot kapott, ennek a lapnak a szerkesztőbizottsági elnöke nem más, mint Orbán Viktor felesége, Lévai Anikó.
A Mészáros Lőrinc-féle Mediaworksnek is jutott 7,65 millió forint, és a Magyar Természetjáró Szövetség is reklámozta az MVM-et 7,45 millió forint értékben. Ez utóbbi azért érdekes, mert ennek az elnöke nem más, mint a Videoton focicsapatának tulajdonosa és cégeivel számos állami megrendelést kapott építési vállalkozó, Garancsi István. A Magyar Hírlapot kiadó Rising Star 6,49 millió forintot kapott a reklámokért.
Az MVM 2015-ös reklámköltései alapján is előszeretettel reklámoztak kormánybarát lapoknál és cégeknél, ugyanakkor az állami cég 2015-ös reklámbüdzséje csak kicsit volt több, mint a 2016-os büdzsé hét százaléka (204 millió forint). Ezenkívül az is kiderül a számokból, hogy tavalyelőtt még jóval kisebb arányban költötte az MVM az adófizetők pénzét Fidesz-közeli cégeknél: nagyjából a pénz harminc százaléka került ilyen vállalkozásokhoz (és amennyiben ilyennek a tekintjük az Andy Vajna által csak 2015 végén megvásárolt, de az állam által már korábban is preferált TV2-t, akkor is csak 50 százalék körüli az arány).
Az ábrán látszik, hogy 2015-ben főleg az MTVA-nál, a TV2-nél és a Rákosi-féle Odexnél költött reklámra az MVM, összesen nagyjából 100 millió forintot. Bár az MTVA gyakorlatilag a fideszes médiabirodalom része, mivel egy állami cégtől megy egy másik állami céghez a pénz, az MTVA-t nem tekintettük Fidesz-közelinek se a 2015-ös, se a 2016-os adatok esetében.
2015-ben már szintén ott volt az MVM által jó reklámfelületnek ítélt lapok és cégek között a Ripost, a Lokált kiadó Modern Media Group, az Origo, a Magyar Idők és a Mediaworks is, de ezek a reklámköltések a 2016-os költések elenyésző részét képezik csak.
Csetényi Csaba egyébként nem csak az Odexen keresztül ápol jó üzleti kapcsolatokat az MVM-mel, hanem a Trinity International Communications Kft.-n keresztül is, ami a 2016-os imázskampányt szervezte. Nemrég rákérdeztünk az MVM-nél: hogyan értékelik ennek a kampánynak a hatékonyságát. A cég az Index kérdésére közölte, hogy 2016 decemberében lett vége az imázskampányának, jelenleg pedig még zajlik ennek az értékelése, előreláthatólag júliusban lesz eredmény.
Cikkek, esélyek, portrék, eredmények, térképek – minden egy helyen!
Ne maradjon le semmiről, kövesse az Indexen az amerikai elnökválasztás legfontosabb pillanatait és böngéssze a Fehér Ház blog tartalmait!
November 1-től folyamatosan frissülő hírfolyamunkban számolunk be minden fejleményről, a voksolás éjszakáját kiemelt figyelemmel kísérjük. A választás másnapján reggel hét órától élő videós műsorral jelentkezünk, interaktív térképeink segítségével pedig minden információt megtalál!