A Waberer’s újra nekifut a tőzsdének

2017.06.19. 13:36
A Waberer's International Zrt. a Budapesti Értéktőzsdére (BÉT) prémium kategóriájába tart. Sok részlet kiderült, amiből úgy tűnik, hogy jó nagy tranzakció lesz, és ha minden sikerül, a BÉT ötödik legnagyobb részvénye lehet a kamioncég. Ennél csak az OTP, a Mol, a Magyar Telekom és a Richter Gedeon méretesebb.


A tőzsdére készülő Waberer’s International Zrt.  5100 forint és 6300 forint közötti ársávban hozza forgalomba részvényeit - derült ki a társaság mai sajtótájékoztatóján.

A legfontosabb paraméterek


Nézzük az alapvető információkat!

  • Az ajánlattétel két részletből áll, 50 millió euró összértékű új papír kibocsátásából és ehhez mintegy 115 millió euró értékű részesedéscsökkenés tartozik.
  • Potenciális túljegyzés esetén a kiszálló főrészvényes (a Mid Europa) még további 15 százalékkal megfejelheti az ajánlatát, vagyis az elérni kívánt teljes ügyletérték 190 millió euró (beleértve a túljegyzést) lehet.
  • A nyilvános kibocsátást követően, illetve annak eredményeként a vállalat piaci kapitalizációja 90 és 108 milliárd forint között mozog majd.

A Waberer’s a társaság meglévő törzsrészvényeit várhatóan már 2017. június 19-étől, az új törzsrészvényeket pedig 2017. július 3-ától, vagy akörültől szándékozik bevezettetni a Budapesti Értéktőzsde részvénypiacának prémium kategóriájába. Magyarországon a kisbefektetők az Erste Bank fiókjaiban és egyéb forgalmazókon keresztül nyújthatnak be vételi szándéknyilatkozatot a nyilvánosan kibocsátott részvényekre.

Az ajánlattételi időszak a kisbefektetőknek várhatóan 2017. június 29-én, 12 óráig, míg az intézményi befektetőknek várhatóan 2017. június 29-én 17 óráig tart. A végleges kibocsátási árfolyamra és az értékesítésre felajánlott részvények végleges darabszámára vonatkozó bejelentés 2017. június 29-én várható.

A csoport munkavállaló legfeljebb 2 millió forintig jogosultak lesznek részvényeket vásárolni. A bevezetést követően a részvények kibocsátása és tartása tekintetében a társaságra és vezetőségére 360 napos, az értékesítő részvényesre pedig 180 napos részvényeladási tilalmi időszak (lock-up period) vonatkozik.

Mérföldkő

Végh Richárd, a BÉT vezérigazgatója mérföldkőnek minősítette, hogy újra egy nagyvállalat csatlakozik a hazai blue chip körhöz. Olyan cég, amelyik regionálisan is meghatározó, sőt európai szinten is vezető játékos a maga iparágában. az első szállítmányozási cég a parketten. Végh elmondta, hogy a bevezetés és az első kereskedési nap el fog térni egymástól, hiszen a papír (vélhetően az ötödik legnagyobb papír) azonnal megjelenhet a listán, de kereskedni csak pár hét múlva lehet vele. Méretéből adódóan a cég gyorsan bekerülhet majd a legfontosabb részvényeket tartalmazó BUX-indexbe is.

A szállítmányozási iparágban húsz éves tapasztalattal bíró Lajkó Ferenc, a Waberer's International Zrt. vezérigazgatója még a jogelőd Volán TEFU-nál kezdte a céges pályáját. A vezérigazgató igazi, hamisítatlan növekedési sztorinak mondta a Waberer's történetét, mint mondta az elmúlt négy év alatt az európai GDP 1,5 százalékos növekedési ütemben növekedett, a szállítmányozási piac 4 százalékos bővülést tudott, eközben a cég 15,7 százalékkal hasított. Lajkó szerint a gazdaságos üzemméret rendkívül fontos ebben az iparágban és ebben nagyon jó a Waberer's.

Ha te vagy a legnagyobb egy iparágban, neked a legjobb az alkupozíciót a beszállítókkal, legyen az kamion, alkatrész, gumi, vagy éppen banki szolgáltatás - mondta el a vezérigazgató.

Erdélyi Barna, a Waberer's International Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettese Magyarország legizgalmasabb üzleti történetének nevezte a Waberer's-t, ahol a legnagyobb kérdés, hogy mennyire sikerül egyre európaibbá válnia a társaságnak.

A tervezett tranzakció során a vezető tulajdonos, vagyis a Mid Europa Partners a CEE Transport Holding B.V.-n mint értékesítő részvényesen keresztül ad el, az 50 millió eurós friss tőkebevonást is tervez a cég, elsősorban a lengyel Link felvásárlására, amellyel tovább erősítené a kelet-közép-európai piaci pozícióját.

A társaság több mint 3500 teher-gépjárművel rendelkezik (ehhez ötezer sofőr tartozik), ebből 2970-et a nemzetközi szegmensben. A Link cég megvásárlásával a kamionpark 4000 darab fölé emelkedhet és a minőségre jó jelzés, hogy a kamionok átlagéletkora mindössze 2 év.

Az európai közúti fuvarozási piac értéke amúgy 300-330 milliárd euró, ennek egyharmada az a közúti fuvarozási piac komplett rakományokkal (FTL) elnevezésű szegmens, amelyben a cég erős. A vezérigazgató szerint a közúti fuvarozás Európában - rugalmassága miatt - simán veri a vasúti szállítást és továbbra is az várható, hogy a közúti fuvarozás jóval gyorsabban fog bővülni, mint a GDP.

Ez amúgy egy nagyon széttöredezett piac, a fuvarozó vállalatok 85 százaléka 10, vagy kevesebb gépjárművet üzemeltet. De az ügyfelek oldaláról ez nem szerencsés, nem komfortos - vélte a vezérigazgató, hiszen ki szeretne minden fuvarra másik kis céggel tárgyalni, szerződni, megállapodni.

Rakottsági mutató

Erdélyi Barna szerint nagyon fontos, hogy a Waberer's veri az iparági mutatókat. A rakottsági mutató (logisztikában ez rendkívül fontos) a cégnél 91 százalék, míg az iparágban 86 százalék Szintén nagyon fontos az iparági "Waze", vagyis az, hogy a fuvarozást milyen professzionális informatika segíti. Mi a jobb, drágán és gyorsan átsüvíteni Franciaország és Anglia között a Csalagúton, vagy zötyögni olcsóbban, de persze lassabban a kompon. Ugyanígy számítanak a péterfillérek, ha négyezer kamiont kell megtankolni. Ezerliteres a kamionok tankja, ezzel 3000 kilométert is lehet menni, de nagyon tudni kell, hogy hol és mikor érdemes tankolni.

A csoport 2016-ban 572,4 millió euró árbevételt, 69,2 millió euró EBITDA-t ért el. A társaság már korábban úgy kalkulált, hogy a számokba belevették a Wáberer Hungária Biztosító Zrt. és a Link felvásárlását is, mintha azok már 2016. január 1-jén is a csoport részei lettek volna. A lengyel Linkkel május 25-én írt alá adásvételi szerződést a Waberer's. Lengyelország fontos piac, például azért, mert jó nagy, de Németország is nagyon közel van. Lajkó Ferenc azt is elárulta, hogy a szeme előtt 4-5 év múlva már egy többezer kamionos lengyel flotta lebeg.

Második kísérlet

Érdekesség, hogy a mostani már nem az első Waberer-nekifutás a tőzsdei létnek. 2015 végén éppen felvásárolta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) többségét, amikor két reménybeli tőzsdeaspiráns is hátat fordított elképzeléseinek. Egyikük, a Duna House, amelyik akkor kapott be egy hátrányos jogszabályi változást, azóta már megjelent a tőzsdén. Tavaly novemberben debütált, eddig túl sok örömet nem okozott a befektetőknek, az első kötéshez képest tizedével csökkent az árfolyam.

2015 végén a Waberer's tervezett kibocsátása is elmaradt, sőt egy ideig úgy tűnt, hogy a logisztikai cég teljesen felhagyott a terveivel. Pedig a cég már nyilvánossá is vált, és felkerült a tőzsdei listára, csak aztán meggondolta magát. A Waberer's International Zrt. mindent visszacsinált, ismét zártkörű részvénytársasággá váltott, és lekérte magát a tőzsdei terméklistáról.

Az okokról sokféle pletyka hangzott el, de a legerősebben az tartotta magát, hogy a szervezők, vagyis elsősorban az Erste, illetve az UniCredit teljesen más árelképzelést fogalmazott meg, mint amit az akkori emblematikus vezető, Waberer György elfogadott volna. Ha igazak a pletykák, a cégvezető egy olyan magas P/E árazást érzett elfogadhatónak, amely teljesen szokatlan a tőkepiacokon a szállítmányozási szektorban és amellyel az Erste nem szerette volna blamálni magát.

Az értékesítő csapat

Úgy tűnik, hogy most az UniCredit kimaradt az értékesítő csapatból. A nemzetközi konzorcium jelenleg a Citibank, Berenberg, Renaissance Capital, Erste négyesből áll. Ketten talán kevésbé ismertek a csapatból. A Berenberg „szerény” múltú hamburgi intézmény, mindössze 427 éve alapították. A Renaissance Capital pedig egy moszkvai központú igazi emerging market, vagyis feltörekvő piaci specialista, még Lagosban és Nairobiban is tart fenn irodát. A csapatot a Citibank vezeti, ami azért mókás, mert a lakossági (vagyis retail) feladatokkal megbízott Erste nemrégiben éppen a Citi hazai lakossági üzletágát integrálta.

Igyekeztünk beszélni pár potenciális hazai vevővel, de a szakmai befektetők előzetesen (vagyis még az ársáv ismerete előtt) annyit mondtak megkeresésünkre, hogy ugyan kapnak már telefonokat (a hazaiak elsősorban az Erstétől), de ahogy fogalmaztak, ahhoz árat, vagy legalábbis szűkebb ársávot kellene látni, hogy érdemben el lehessen dönteni, hogy mi lehet ebben a sztoriban. Amikor pedig az ársáv ismeretében érdeklődtünk, azt hallottuk, hogy vizsgálják a paramétereket. Cselovszki Róbert, az Erste képviseletében úgy fogalmazott az árazásról, hogy a rendkívüli tételektől megtisztított 17-es P/E nem kiugró a szállítmányozási cégek tőkepiaci megítélésénél, mi korábban azt tapasztaltuk, hogy a befektetők alacsonyabb P/E-ben reménykedtek.

Árazás

Azt, hogy a befektetők pontosan mit tartanának megfelelőnek, a legutóbbi nekifutásnál még egyáltalán nem derülhetett ki, mert addig el sem jutott a folyamat. A kibocsátó állítólag abban a szűk körben, amelyben egyáltalán magyarázkodni kényszerült, a fokozódó európai bevándorlási helyzetre és a schengeni határok lezárására hivatkozott. Valahogy úgy fogalmazott, hogy annyira újak ezek a hatások (ekkor vált nehezebbé például a magyar-osztrák közúti határ átjárása), hogy érdemes még szemlélődnie. Valójában azért ez akkor a szakmának némileg álságos indoknak tűnt, mert abban az időintervallumban, ameddig a cég elkezdte, majd váratlanul abbahagyta a folyamatot, valójában nem változott meg élesen a környezet.

Az Erste akkor teljesen elzárkózott a folyamat bármilyen kommentálásától, de úgy tudni, hogy 40 százalékos volt az Erste által ajánlott intervallum felső és Waberer minimális elképzelései közötti rés. A kibocsátásokban jártas befektetési házak szerint mindig kifizetődő szerényen indulni egy tőzsdére készülő cégnél az árazással. Nem szabad olyan árral kijönni, ahonnan már nem lehet felfelé menni. ezzel ugyanis mindenki rosszul jár. A tőkepiacon egy tranzakcióra mindenkinek van hitele, de aki ezt kibocsátóként, vagy forgalmazóként eljátssza, sokkal többet veszíthet ezen, mint amennyit nyer az egyszeri magas áron.

Magyarországon az indokolatlanul magas árazásra a CIG esete volt a legbántóbb példa, míg a visszafogottabb Wizzair nemzetközi részvény-kibocsátásainak az esete arra példa, hogy amikor alacsonyabban indít a főtulajdonos (ez esetben az Indigo), akkor könnyen lehet, hogy a jó tőzsdei teljesítmény kialakításával végső soron sokkal jobban fog járni, mert például egy második körös értékestésnél megkapja a szerénység jutalmát.