Drágább lesz kocsival menni Horvátországba
Az áprilisi ötszázalékos növekedés után újabb tíz százalékkal nőnek a horvát autópályadíjak július 1-jétől – írja az MTI a Vecernji List című horvát napilap szerdai száma alapján.
A horvát kormány március közepén fogadta el az autópálya-kezelő vállalatok átszervezésére irányuló reformtervezetet, amely az autópályadíjak növekedését vonta maga után. Az átalakítás április 3-tól ötszázalékos autópályadíj-növekedéssel járt, és lehetőséget adott további 10 százalékos drágításra a turisztikai főszezonban, július 1-jétől szeptember 30-ig. A döntés következtében így alakulnak az árak:
- A Zágráb és Split közötti autópálya-szakasz díja 181 kunáról 199 kunára (8283 forint) emelkedik.
- A Zágráb–Rijeka útszakaszon 70 kuna helyett 77 kuna (3205 forint) lesz a jegy ára.
- Aki az ország keleti feléből utazik az Adriai-tengerre, és Udvarnál vagy Drávaszabolcsnál lépi át a határt, valamint Eszéknél hajt fel az autópályára, Zágrábig 122 kuna helyett most 134 kunát fog fizetni.
- Az autópálya-szakaszok egy részén nem emelkednek az autópályadíjak, míg máshol tíz százalék feletti is lehet a növekedés a számítási metodológia miatt.
Az autópályadíjak euróban is fizethetők. Az MTI megkeresésére, miszerint szombattól mennyibe fog kerül a magyar határtól a Zágrábig tartó autópálya-szakasz (Gorican–Zagráb) díja, a horvát autópálya-beruházásokat kezelő vállalat, a HAC azt válaszolta: nem tudják, mert az árakat a kormány szabja meg.
A lap beszámolt arról is, hogy a nyári tarifa bevezetése összhangban van a horvát kormány és a Világbank között kötött, az autópálya-kezelő vállalatok átszervezésére irányuló megállapodással. Az emelés hátterében az áll, hogy a HAC kötelezettségei 5,2 milliárd euróra rúgnak. A cégnek csak az idén 1,14 milliárd euró törlesztőrészletet kell visszafizetnie, jövőre pedig még többet. Az ágazat adóssága az államadósság 13,5 százalékát teszi ki, a bevételek pedig nem elegendőek arra, hogy a következő öt évben fedezzék a hiteleket.