Ötmillió dízelautón frissítik a szoftvert
Több mint ötmillió dízelautó szoftverfrissítését végzik el önként a gyártók azért, hogy csökkenjen a a károsanyag-kibocsátásuk - jelentette az MTI a berlini dízelcsúcs után tartott sajtótájékoztatóról.
A döntés az Euro-5 és Euro-6 normás autókat érinti, a cél az, hogy az érintett járművek nitrogénoxid-kibocsátását átlagosan 25-30 százalékkal csökkentsék. A tulajdonosoknak mindez semmibe sem kerül, a szoftverfrissítés pedig nem befolyásolja a motor teljesítményét, a fogyasztást vagy az autó élettartamát.
A szakértőknek továbbra is foglalkozniuk kell a hardverfrissítés, azaz alkatrészek beépítésének kérdésével. A szoftverfrissítés eredményességét a jövőben rendszeresen ellenőrzik majd valós, utcai körülmények között.
A tanácskozáson olyan döntéseket akartak hozni, amik segítik a károsanyag-kibocsátás csökkentését, megakadályozzák a behajtási tilalmak bevezetését, valamint elősegítik az emberek egészségének védelmét a légszennyezettség határértékeinek betartásával.
A szoftverfrissítésen túl a német autógyártók hozzájárulnak egy 500 millió eurós pénzalap létrehozásához is annak érdekében, hogy környezetkímélőbb városi közlekedés alakulhasson ki. Ennek költségét a kormány és a gyártók azonos arányban állják.
A német kormány a jövőben több pénzzel járul hozzá a busz- és taxiflotta elektromossá alakításához, valamint kerékpárutak építéséhez.
A BMW a dízelcsúcs után bejelentette, hogy 300 ezer Euro-5 normás dízelautó szoftverét frissíti ingyen. Emellett, ha valaki év végéig új Euro-6 normás dízelautót, elektromos BMW-t vagy Minit vásárol, és leadja régi Euro-4 normás vagy régebbi autóját, annak kétezer eurós kedvezményt adnak.
A Volkswagen 3,8 millió autó szoftverét frissíti. Ebbe beletartozik az a 2,5 millió, a dízelbotrányban érintett jármű is, amelynek az átalakításáról már korábban döntöttek.
A Daimler több mint 900 ezer autót alakít át.
A Greenpeace úgy nyilatkozott, "a kormány oxigénsátorba helyezett egy haldokló motort ahelyett, hogy emberek millióit védené meg a dízelautók kipufogógázától".
Németországban 49 millió gépjárművet tartanak nyilván, ebből 15 millió, azaz minden harmadik autó dízeles. A dízelautók nagyobb része, 39 százaléka Euro-5 normás. A legújabb, Euro-6 normás kategóriába 18 százalék tartozik. A járművek 23 százaléka Euro-4-es, 13 százaléka Euro-3-as, öt százaléka Euro-2-es, egy százalékuk pedig Euro-1-es.
Számítások szerint a szoftverfrissítés autónként körülbelül 100 euróba kerül, míg a hardverfrissítés akár 1500 euróba is kerülhet autónként.