Előd
7 °C
16 °C

7,2 milliárdba került a kormány sorosozása és brüsszelezése

2017.09.28. 11:17 Módosítva: 2017-10-03 09:22:40

Az Átlátszó kikérte és összesítette a 2017-es nagy kormányzati kommunikációs kampányok költségeit. A végeredmény szerint az áprilistól a júliusi vizes vb-ig tartó "Állítsuk meg Brüsszelt!" és "Ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén!" kampányok során összesen 7,2 milliárd forintot költöttek az adófizetők pénzéből. A pénz jelentős része ráadásul a kormány kedvenc kommunikációs platformjaihoz vándorolt.

A Mészáros Lőrinchez került Mediaworksnek összesen 2,16 milliárd, Andy Vajna TV2-csoportjának és Radio Plus Kft.-jének pedig összesen 510 millió forintot fizettek ki a kampányért. 

801 millió forintot keresett a főként óriásplakátokkal foglalkozó ODEX, amely luxemburgi cégeken keresztül az IKO-birodalom tagja. Az IKO tulajdonosa Rákosi Tamás, a cég de 2015 óta a TV2 műsorgyártója. Az Ómolnár Miklós tulajdonában lévő Ripost a nyomtatott és online felületein közzétett reklámokért összesen 524,5 millió forintot kapott, ami megmagyarázza a lapban közzétett gigantikus méretű kormányhirdetést.

A kampány során az Átlátszó adatai szerint Tombor András cégén, az Atmedia saleshouse-on keresztül 860 millió forint folyt át a hozzá tartozó médiavállalatok felé. A cikk megjelenése után a cég arról tájékoztatta az Indexet, hogy az Atmediánál ebből csak a közvetítői jutalék maradt. a pénz túlnyomó része az ügyfeleikhez (pl. a TV2-csoporthoz) vándorolt, így a grafikonon az Atmediánál feltüntetett összeg megtévesztő lehet. 

Az immár Matolcsy Ádám tulajdonát képző Origo 379,6 millió forintot kapott a nemzeti konzultáció reklámozásáért az összesítés szerint, míg a Magyar Idők 197,7 millió forintért tette közzé a hirdetéseket. Habony Árpád lapjainak, a nyomtatott és online Lokálnak és a 888-nak a Modern Media Group Kft.-n keresztül összesen 260,8 millió forintot jutott a bőkezű keretből.

Közel 339 millió forintot kapott a vidéki hirdetéseket intéző, tavaly bejegyzett Village Media Kft., melynek tulajdonosai Hidvégi Krisztina és Balázs Ferenc. Az átlátszó szerint a Village Media már akkor kapott megrendeléseket Balásy Gyula tulajdonában lévő New Land Media Kft.-től, amikor még honlapja sem volt, és a New Land médiaigazgatóját szintén Hidvégi Krisztinának hívják.

Az összesítés talán legérdekesebb tétele, hogy az ATV nettó 121,29 millió forintért, a szintén ellenzékinek tartott Népszava kiadója pedig nettó 100,33 millió forintért reklámozta a nemzeti konzultációt.

Az adatgazda Miniszterelnöki Kabinetiroda egyébként nem volt túlságosan nagyvonalú az adatkérővel szemben, mint az Átlátszó írja, a három darab adatigénylésért összesen 61.603 forint költségtérítést számláztak ki, majd az adatok nagy részét rossz minőségű, rosszul szkennelt pdf-ekben küldték el.