Orbán: Ipari parkokkal fogjuk lefedni Magyarországot

2017.10.10. 11:31

Az 1992 óta Magyarországon működő, több mint ezer embert foglalkoztató német Kühne+Nagel logisztikai szolgáltató tavaly bejelentette, hogy állami támogatással új nagy autóalkatrész-raktárat épít Pátyon. Ezt most befejezték és meghívták Orbánt is az átadóra. 

Orbán el is ment, és elmondta, hogy ha egy nagy  külföldi cég Magyarországra jön, az neki azt jelenti, hogy javul a versenyképesség. Bár mondjuk pont a Kühne+Nagel 26 éve van Magyarországon, de ez őt egy másik irányból nyugtatja meg. 

Újra elmondta a már többször elhangzott, aktuálisan nagyvállalatokra szabott véleményét is. Eszerint "tudják róla jól", hogy 

ő nem híve az állam jelentős szerepvállalásának.

Ezért mindig nehéz döntés a kormánya számára, hogy "egy ilyen piacorientált kormánynak", mint az övék, mégis hol muszáj belenyúlnia erősen a gazdasági működésbe. 

Az egyik ilyen terület most az ipari parkok témája lett, ezért hozták létre a Nemzeti Ipari Park Üzemeltető és Fejlesztő Zrt-t. Ez egy állami cég, de ebbe "olyan embereket találtak", akik garantálták, hogy nem bürokratikus, hanem piaci alapon fogják működtetni ezt az állami szervezetet.

Sokszor ész nélkül csináltuk eddig

Ipari parkokból darabra és területre nem álltunk rosszul, legalábbis a kormány korábbi álláspontja szerint inkább az volt a baj, hogy sokszor kevésbé tudatosan, össze-vissza ipari parkoztunk eddig. Ezt jelzi ugyanis, hogy a nagyjából 200 ipari parkunk jó része a korábbi években erősen kihasználatlan volt, amire a válság még rá is erősített. A részleteket pedig bizonyára meg lehet tudni például az NGM Ipari Park Portáljáról, amit elvileg a hálózatosodás egyik fő eszközeként hoztak létre még 2013-ban.

Mindez ahhoz kell, hogy "lefedjék" Magyarországot új ipari parkokkal, mert a koncepció nagyon megtetszett nemrégiben nekik. 2020-ig 200 milliárdból építhetünk új ipari parkokat. Amikkel majd az ország

fejlettségbeli különbségeit is csökkenteni akarják. 

Bár ez Pátyon mondjuk pont nem igaz, hiszen az ország egyik legfejlettebb térsége fejlődött még inkább, de majd mondjuk Baranyában igaz lesz Orbán elmondása szerint. 

Elmondta még, hogy ránézett a térképre, és onnan látta, hogy Magyarország középen van, ezért lehetne kezdeni még dolgokat a logisztikával. És az is eszébe jutott, hogy 10 éve az EU külső határai zárva voltak, a belsők pedig nyitva. Most pedig úgy látja, hogy pont fordítva van, legalábbis tart attól, hogy Magyarországról indulva is "új ellenőrzőpontokkal" vagy "megállítópontokkal" találkozhatunk majd (talán a kétsebességes Európa tervére utalhatott, amiből mi ki akarunk maradni, a külső körben maradnánk).

Beszédét azzal zárta, hogy milyen idillinek látja Magyarországot, pontosabban szerinte "a magyarok jól képzettek", a nagy hitelminősítőknél mostanra nem vagyunk bóvliban, "az adók alacsonyak", szóval szerinte mindennek készen kéne állnia ahhoz, hogy legyen növekedés is.

Ezután Orbán a két vállalatvezetővel jelképesen lezárta létesítmény tesztüzemét, azaz ráraktak egy műanyaglogót egy dobozra. Eztán Orbán lemehetett, egy targoncás pedig dinamikus zongorafutamok és villogó fények mellett bejött a minirakodójával a színpadhoz, és a maradék kellékdobozt is ünnepélyesen elszállította.