20 millióra bírságolták az Extreme Digitalt
További Gazdaság cikkek
- A kormány is tudta, hogy baj van ezen a területen, az adatok sokkolók
- A KSH szerint egyre jobban keresnek a magyarok – mutatjuk a számokat
- Itt a válság, amiről egyre többet beszélnek: egyszerre két csapás éri Európát
- Lázár János 600 milliárd forintos vasútépítési fejlesztésről számolt be
- Közeleg a határidő, megjelent a tervezet
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 20 millió forintra bírságolta az Extreme Digitalt, mert a cég a versenyhivatal szerint a 2015-ös Black Friday kampányában tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, amikor azt állította, hogy sok termékére vonatkozik viszonylag nagy kedvezmény, de valójában ilyesmi kedvezmény csak kevés termékre vonatkozott – derül ki a GVH közleményéből.
Az Extreme Digital kommunikációs kampányában az egyik szlogen például az volt, hogy : „Több száz termék vár rád csak egy napon át akár 70 százalék kedvezménnyel!”, miközben a GVH szerint a kedvezmény kizárólag olyan termékeknél volt elérhető, amelyek sem átlagáruk, sem pedig a jellegük alapján nem tekinthetők tipikus termékeknek. A kínált termékek mindössze kevesebb, mint 1 százalékára volt elérhető a reklámjaiban megjelölt „akár 70 százalékos kedvezménnyel”, illetve jóval kevesebb, mint 10 százaléka „akár féláron”.
A GVH az „akár állításokat” megtévesztőnek szokta minősíteni, ha a promócióban elérhető termékek nem tekinthetők a vállalkozás által forgalmazott vagy a reklámban megjelölt termékkört illetően tipikus termékeknek, és az „akár állítással” érintett termékkör reálisan nem elérhető, azaz nem éri el a termékkínálat 10 százalékát.
A GVH súlyosbító körülményként értékelte, hogy a vizsgált kereskedelmi gyakorlata fogyasztók széles körét érte el; hogy erőteljes üzenetet közvetített, és eredményeként az Extreme Digital megrendeléseinek száma – és így bevétele is – jelentősen nőtt. A GVH enyhítő körülményként értékelte, hogy a vállalkozás a jogsértés elkövetésekor kis- és középvállalkozásnak minősült.
„Minden tiszteletünk a GVH-é, de ahogy 2015-ben úgy a holnapi Black Friday-n is lesznek 70 százalékos, sőt 77 százalékos akcióink. Két évvel ezelőtt közel ötvenezren vásároltak a Black Friday keretében, ami tavaly közel 30 százalékkal növekedett és idén is jelentős vásárlói létszámbővüléssel számolunk. Vagyis a fogyasztók tapasztalataink szerint pontosan értik, mi zajlik egy ilyen akciós napon, ahol rövid ideig valóban óriási kedvezményeket tudnak elérni” – kommentálta a GVH döntését Várkonyi Balázs az Extreme Digital ügyvezető igazgatója.
Az Extreme Digital – elébe menve a kedvezmények mértékét firtató kérdéseknek – termékcsoportokba osztva a mintegy 100 ezer akció ajánlatot statisztikát készített az idei kedvezmények mértékéről:
- lámpa, bútor, lakásdekor átlagosan 45 százalék, legnagyobb 77 százalék
- TV, audio, projektor átlagosan 32 százalék, legnagyobb 62 százalék
- mobiltelefon átlagosan 23 százalék, legnagyobb 50 százalék
- barkács, kert átlagosan 35 százalék, legnagyobb 65 százalék
- számítástechnika, átlagosan 27 százalék, legnagyobb 45 százalék
- kis háztartási gép átlagosan 34 százalék, legnagyobb 60 százalék,
- háztartási nagygépek átlagosan 25 százalék, legnagyobb 45 százalék,
- sport, játék átlagosan 32 százalék, legnagyobb 60 százalék,
- fotó átlagosan 22 százalék, legnagyobb 33 százalék