Rubint Réka posztjait vizsgálta a GVH

2017.12.01. 14:53

Rubint Réka közösségi oldalain vizsgálta a Gazdasági Versenyhivatal, hogy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül-e a híresség posztjaiban a termékmegjelenítés. Két forgalmazó kötelezettséget vállalt arra, hogy megváltoztatja marketing gyakorlatát, ezért végül a GVH nem állapított meg jogsértést.

Rubint Réka a több mint 950 ezer követővel rendelkező Facebook és a 163 ezer követővel rendelkező Instagram-oldalán 2015. február 1-től megjelenő posztokban a The Body Shop termékeit, szolgáltatásait és a márkát népszerűsítette, amiért a termékek forgalmazója, az Avanzo-Trade Kft. fizetett vagy egyéb ellenszolgáltatást nyújtott. Ez viszont sehol  valószínűsíthetően nem volt egyértelmű Rubint Réka követőinek.

A GVH még tavasszal hívta fel arra a figyelmet, hogy a hirdetők körében egyre népszerűbb az, hogy hírességek, véleményvezérek, "influencerek" közreműködésével, azok posztjaiban hirdetik a termékeiket. Azt viszont általában nem jelzik a hírességek a követőiknek, hogy reklámot tartalmaznak a posztok, hogy azért ők pénzt vagy valamilyen ellenszolgáltatást kaptak, ami viszont a GVH szerint tisztességtelen gyakorlat. A GVH akkor több celebbel  - egyeztetett erről a gyakorlatról, múlt hónapban pedig megint figyelmeztette a véleményvezéreket, hogy jelezniük kell valahogy, ha reklámoznak a posztjaikban.

A GVH szerint ugyan számos versenyfelügyeleti eljárást lehetne indítani az ilyen ügyekben, de az eljárásoknál hatékonyabban védhető a közérdek, legalábbis rövid távon, azzal, ha a reklámozók vállalják, hogy felhagynak ezzel a gyakorlattal. Rubint Réka posztjaival kapcsolatban is megismételte a GVH, hogy

akkor tekinthető jogszerűnek egy magánszemély közösségi oldalán írt posztjainak sorában megjelenő fizetett tartalom, ha abban egyértelműen, közérthetően, hangsúlyosan jelenik meg, hogy az nem egy független, semleges vélemény vagy ajánlás, hanem ellenszolgáltatás vagy egyéb közvetlen gazdasági érdek (is) áll mögötte.

Ide kell érteni azokat az eseteket is, amikor az oldal fenntartója, a magánszemély kedvezményt, ajándékot vagy szolgáltatást kap a posztért, az ajánlásért cserébe, valamint azt is, ha valaki saját vállalkozását vagy vállalkozásának termékét reklámozza, de ez a kapcsolat nem derül ki a kereskedelmi gyakorlatból, illetve nem is köztudott. 

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM

Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

JEGYVÁSÁRLÁS

Szerezze be
jegyét most!