Grönlandtól Dél-Szudánig ad netet egy kis magyar cég

Image uploaded from iOS (7)
2018.04.30. 17:53
Százötven különböző országból van árbevétele a HotspotSystem.com magyar IT-cégnek, ami szinte biztosan hazai rekord. A netes jogosultságok kiosztásával és egyedi díjbeszedéssel foglalkozó társaság dolgozik grönlandi iskolának, dél-szudáni internetoperátornak, de ő szolgálja ki a világ legnagyobb nagykövetségét, az Egyesült Államok bagdadi képviseletét is.

Viszonylag egyszerű a HotspotSystem.com üzleti modellje. Annak a kávéháznak, szállodának, kempingnek, mosodának vagy akár nagykövetségnek, amely ingyenes vagy fizetős internethasználati jogosultságokat szeretne kiosztani, nem kell ezzel bíbelődnie, rábízhatja a magyar cégre. A szerződéskötés után akár mindössze 60 dolláros beruházással telepíthető egy router és egy antenna, majd a budapesti cég képes távmenedzselni a wifit.

Nem mindenhol alap a wifi

A kis magyar kkv jogosultságokat oszt ki, bevételeket szed, amelyeket aztán a jutalékai levonása után átutal a partnerének. Bár egyre több helyen ingyen van az internet, nagyon sokan nyújtanak még fizetős wifiszolgáltatást. Elsősorban olyan egzotikus helyeken, ahol nincs megfelelő internetkapcsolat vagy csak nagyon költséges, műholdas megoldásokkal lehet eljuttatni a netet.

Például egzotikus turistaparadicsomokba, szigetekre, állandóan úton levő buszokra, kamionokra, még hadihajóra is.

Ebből a felsorolásból már rögtön érthető a sok különböző forgalomgeneráló ország.

Irakban

Ügyfél a világ legnagyobb és legdrágábban üzemeltetett nagykövetsége is, az Egyesült Államok bagdadi képviselete, illetve a hozzá tartozó intézmények például Bászrában.

Az Egyesült Államok nagykövetsége Bagdadban
Az Egyesült Államok nagykövetsége Bagdadban
Fotó: diplomacy.state.gov

A világ legnagyobb nagykövetségei

A bagdadi amerikai nagykövetség messze a világ legnagyobb nagykövetsége. Van olyan ország (a Vatikán), amelyik kisebb, mint a bagdadi nagykövetség alapterülete. A rendkívül szigorú biztonsági előírásokkal védett objektumban egy kisvárosnyi ember, több ezer dolgozó él, és amikor tíz éve megépült, az építkezés is 750 millió dollárba került. Meglepő módon a második legnagyobb a 2005-ben felhúzott örmény, amely az iraki misszió előtt még a világ legnagyobb területű külképviselete volt. A harmadik legnagyobb pedig Kínában található. Miközben a jereváni egy kies, országút melletti területen épült, a pekingi egy, a város közepén található nagy szigetszerű tömb.

A teljes bagdadi amerikai populációt nemcsak a munkaállomásokon, de a lakásaikban is kiszolgáló szélessávú internet nagyon drága, így a követség díjat szed a net magánhasználatáért. Ezt menedzseli a magyar cég rendszere.

Az amerikai munkavállalók különböző fizetős csomagokat választhatnak, majd a bankkártyás mikrofizetéseik Budapestre futnak be. Aki nem fizet, az a követséghez tartozó lakóépületekben kizárható a HotspotSystem rendszeréből, mert utána a követség már csak a munkához szükséges internetkapcsolatot biztosítja.

Globális elterjedés

De hogy indult ez az egész? Két fiatal magyar üzletember, Faludi Olivér és Kosárszky Roland 2007-ben egy másik informatikai cégük mellett fedezték fel a piaci rést. Külön vállalkozást hoztak létre a szolgáltatásra, és egymásnak azt mondták, hogy az ingyenes net globális elterjedéséig még biztosan van öt évük, addig érdemes szolgáltatniuk.

Azóta még kétszer ítélték meg úgy, hogy további öt év még biztosan van az üzletben, illetve kidolgoztak szolgáltatásokat az ingyenes wifi üzemeltetésére is.

A cég forgalma egyelőre folyamatosan csak nő. 2016-ban 150 milliós árbevétel mellett 50 millió forint volt az adózás előtti eredmény, 2017-ben az előzetes adatok alapján 200 millió forint lesz a forgalom. A céget itthon nyolc-tíz ember segíti a munkájával, de vannak külföldi viszonteladók is. A költségek legnagyobb eleme a szolgáltatás nemzetközi hirdetése, terjesztése és a fejlesztés. Ma már egy erősebb hónapban 6000 különböző felhasználási helyről, mintegy ötmillió alkalommal lépnek be a végfelhasználók a rendszerbe.

Tarifák

Díjcsomag sokféle van. A legkisebb ügyfelek akár ingyenes szolgáltatást is igénybe vehetnek, ennek reklámértéke van, jó esetben szájról, szájra jár a portál neve. Azok számára is van olcsó fix áras csomag, akik nem kérnek pénzt a végfelhasználóktól a wifiért.

Számukra azért lehet mégis értékes a menedzselt, például facebookos belépéshez kötött net, mert így kapcsolatba tudnak lépni a vendégeikkel. Kérdéseket lehet feltenni a netezőknek („hol hallott a kávézónkról?”), esetleg később marketingüzenetet lehet eljuttatni hozzájuk, információt lehet gyűjteni róluk.

Van az ügyfelek között grönlandi iskola, panamai búvárklub, azerbajdzsáni tévészolgáltató, több kikötő, de érdekes módon például a Skavsta svéd nemzetközi reptér még ma is fizetős netet szolgáltat. Sok, a világ legeldugottabb szigetein működő kemping, kávéház. Van olyan amerikai busztársaság, amely minden általa üzemeltetett buszon a magyar cég segítségével ad wifit.

A Contiki nevű globális utazási iroda pedig országokon átívelő buszos utazásokat szervez. Minden országban több internetszolgáltatóval is szerződik, hogy minél jobb legyen a lefedettsége, ez a cég is a HotspotSystem.com segítségével számol el az utasaival.

Nehézségek

Minden üzletnek vannak természetesen kockázatai és nehézségei. A magyar társaság életében a nagyon sok kicsi, de eltérő pénznemben jelentkező befizetés menedzselése, könyvelése komplikált. A pénznemek sokasága mellett az eltérő üzleti kultúrák is kihívást jelentenek. Hiába az egységesített díjszabás, egy nigériai ügyfél nehezen érti meg, hogy nem lehet az árból alkudni, ahogy sokszor az elképesztő akcentusú angolok megértése is lehetetlen feladat.

Ilyenkor egymásnak adogatjuk át a telefont

– meséli Faludi Olivér.

Ugyanakkor az nagy előny, hogy érdemi nemfizetési kockázat vagy behajtási feladat nincsen az ügyfelekkel, mert mindenki előre fizet. Magyarországról csak a forgalom 5 százaléka származik. De az egész unióból is csupán 20 százalék.

Ma már a távoli belépések 80 százalék mobileszközökről érkezik. Az uniós felhasználók bizonyára nagy örömmel fogadták a roamingszabályok egységesítését, a magyar cég üzletének azonban ez nem kedvezett, hiszen ha olcsóbb a mobilnet, kevesebben keresik a wifit. Faludi Olivér szerint ugyanakkor éppen az uniós forgalom alacsony aránya miatt a kiesés nem jelentős, és mivel a külföldön mobilozók nem forgalmazhatnak ugyanannyi adatot, mint itthon, így sokan továbbra is keresik a wifimegoldásokat.

(Borítókép: AHotspotsystem vezetői,  Faludi Olivér és Kosárszky Roland - fotó: Huszti István / Index)