A sok fapados nehéz helyzetbe hozta a légi közlekedést

2018.06.05. 08:24 Módosítva: 2018.06.05. 14:34

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint nagyon nehéz helyzetben van az európai légi közlekedés, mert a repülőterek és légi útvonalak túlzsúfoltak, túlszabályozott a jogi környezet, és több felesleges adóforma is nehezíti az üzemelést – írja az MTI.

Rafael Schvartzman, az IATA európai alelnöke a szervezet sydney-i közgyűlésén egy háttérbeszélgetésen azt mondta:

a világ túlzsúfolt, kapacitáshiányos repülőtereinek fele Európában van, mert a légitársaságok járatnyitásait a repülőterek nem követték fejlesztésekkel, beruházásokkal.

Emellett a légi útvonalak is egyre telítettebbek, az áramlásszervezésért felelős Eurocontrol és az Európai Unió nem tudta valóra váltani az egységes európai égbolt koncepciót, emiatt egyre nagyobbak a késések.

De Schvartzman szerint önmagában a légtér hatékonyságának növelése egyébként sem lenne megoldás a túlzsúfoltságra. Például azért, mert a repülőterek kapacitáshiánya sokkal nagyobb probléma, amelyet csak együttműködéssel, megfelelően kidolgozott keretrendszerrel lehet megoldani, de az nem tudható, hogy ez mennyi időbe telik. Részben megoldást jelenthet a másodlagos repülőterek használata, amelyek viszont csak a közvetlen, úgynevezett point-to-point forgalomhoz használhatóak, átszálló forgalomhoz nem.

A kapacitáshiányra Schvartzman szerint a repülőterek privatizációja, illetve magántőke bevonása sem mindig nyújt megoldást, mert a magánkézben lévő légikikötők indokolatlanul magasan tartják a reptéri illetékeket. Bár az átlagos jegyár 50 százalékkal csökkent, a repülőtéri adó, amelyet a légitársaságoknak kell fizetniük, megduplázódott az utóbbi időben. Emiatt az IATA azt kezdeményezi, hogy töröljenek el olyan adóformákat, amelyek csak a pénzbeszedést szolgálják.

Mivel a felülről jövő kezdeményezések nem váltak be, az IATA most alulról próbálja meg elindítani a reformfolyamatot azzal, hogy a kormányoktól nemzeti légiközlekedési stratégiák kidolgozását kérte, Schvartzman azt mondta, ebben már jelentős sikereket értek el. Szintén kedden jött az ehhez kapcsolódó hír, hogy végre megépülhet a súlyos kapacitásgondokkal küszködő londoni Heathrow repülőtéren a harmadik kifutópálya.

A brit kormány döntése szerint. A repülési ágazat 22 milliárd fonttal (8 ezer milliárd forinttal) járul hozzá a brit hazai össztermék éves értékéhez, félmillió alkalmazottat foglalkoztat, évente 285 millió utast szolgál ki, és tavaly 2,6 millió tonna teherárut továbbított. A Heathrow, a világ legnagyobb forgalmú két kifutópályás repülőtere azonban "megtelt", kapacitásszűkössége miatt máris lemaradásban van a globális versenytársak mögött, és ez a brit gazdaság egészére is kihat.