Úgy repülne, mint Orbán?
![D YT20121019019](https://kep.index.hu/1/0/2112/21129/211290/21129012_6c4ee8543b589a6a3303338c82517e83_wm.jpg)
További Gazdaság cikkek
-
Kocsmafejlesztési programot szorgalmaz a magyar söripar
- Energiaügyi Minisztérium: Február közepén is ötven százalékig töltve vannak a hazai gáztárolók
- Négymilliárd forint talált gazdára az Eurojackpot sorsolásán
- Tovább javítaná a kispénzűek és a középréteg pénzügyi helyzetét Nagy Márton
- Reagált a foodora a GVH büntetésére, nem értenek egyet a bírsággal
Két évvel ezelőtt Rogán Antal helikopterezését legalább annyira szürreális logikai tornamutatványokkal védték, mint most Orbán luxusrepülőzését, de most talán olyan messze senki nem ment, mint akkoriban a Demokrata-főszerkesztő, Békemenet-szervező Bencsik András, aki azt mondta, egy ilyen helikopterutat minden középosztálybeli ki tudott volna fizetni.
Ez persze egyáltalán nem igaz, ahogy a luxusrepülőzés esetében sem az. Az viszont igaz, hogy a luxusrepülőzés az elmúlt évtizedben egyre több ember számára lett elérhető.
Persze nem a középosztálynak, inkább a felső néhány százalék mellett még pár százaléknak.
A magánrepülőzés azóta lett téma a magyar közéletben, hogy az Átlátszó.hu megírta, Orbán Viktor egy 17 milliárd forintot érő magángépen utazott Bulgáriába a Videoton–Ludogorec BL-meccsre. A miniszterelnök sajtószóvivője a repülőzésről annyit árult el, hogy Garancsi István ajándékba adta a kormányfőnek az utat, és hogy a miniszterelnök elmegy az összes Videoton-meccsre, és ugyanúgy utazik, ahogy a klub többi vendége.
Az Átlátszó cikke alapján a repülő üzemeltetési költsége óránként nagyjából 1,5-3 millió forint a repült órák számától és az útvonalaktól függően, és bár azt tudjuk, hogy az út Garancsi ajándéka volt, azt egyelőre nem, hogy a Bombardier Global 6000 típusú luxusgép kinek a tulajdona. Annyit lehet tudni, hogy az üzembentartója az osztrák International Jet Management GmbH-, és hogy Orbán pontosan milyen konstrukcióban repült vele. A 24.hu forrásai a lapnak azt mondták, a géppel legtöbbször nem is Garancsi, hanem Mészáros Lőrinc és Szíjj László repül, és hogy a kanadai székhelyű gyártó az idén alig egy-két darabot értékesített ebből a típusból, de az egyik eladott példány április végén került Budapestre.
![Legutóbb a Bombardier Global 6000 Mészáros Lőrinccel és Szíjj Lászlóval a fedélzetén landolt Ferihegyen a londoni Chelsea-MOL Vidi-meccs másnapján](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2112/21129/211290/21129052_48403a91d799fe6c50bb89d09a236752_wm.jpg)
A pazarlás ösztönözte az újítást
Véletlen egybeesés, de a magyar származású Joe Kurta magángép-bérléssel foglalkozó cége, a Callajet pont mostanában nyitott irodát Budapesten, így személyesen tudtunk a cégvezetővel beszélgetni arról, hogy hogy működik a magángép-bérlés, kik és mennyiért veszik igénybe a szolgáltatásokat, és hogy hogyan változott ez a szolgáltatás az elmúlt évtizedekben.
Magángéppel ugyanis már régóta nem csak a magángépek tulajdonosai utaznak: pár évtizede komoly piaca alakult ki a bérlésnek, ahol a gépeket tulajdonló cégek és az utazásszervező cégek együttműködése következtében lehet a legkülönfélébb gépeket kibérelni egyes utakra.
A magángép-tulajdonlás alternatívájaként először a részleges tulajdonlás üzleti modellje jelent meg nagyjából a kilencvenes években.
A milliárdos amerikai befektető 1998-ban vette meg a Netjets nevű céget, ami azzal tudta lecsökkenteni a magángép-használat költségét, hogy lehetővé tette, hogy egyszerre többen tulajdonolják a gépeket. Ebben a modellben a cég feladata a fenntartás mellett az, hogy ha az adott gép használatban van, akkor a résztulajdonos rendelkezésére bocsásson egy hasonló gépet.
Az elmúlt évtizedben ugyanakkor megjelentek az utazásszervező cégek is, amik arra tesznek kísérletet, hogy kicsit olcsóbban – bár a hétköznapi ember számára még mindig elérhetetlenül drágán – szervezzen magánutakat. Joe Kurta 10 évvel ezelőtt vágott bele az üzletbe, mára pedig a cég nagyjából 12 ezer magángéppel tudja összekötni a partnereit. Ebben a tíz évben Kurta elmondása alapján több cég jelent meg a piacon, és jelentős változás volt a meglévő kapacitások felhasználásában. Ráadásul ez a folyamat egyáltalán nem is ért még véget.
![Joe Kurta](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2112/21129/211294/21129418_e2d79bd939d7fa128c3f409a2ec24f5d_wm.jpg)
Egy magánrepüléssel foglalkozó tanácsadó cég munkatársa a német Capital.de-nek nyilatkozva arról beszélt, hogy jelenleg Európában a magángépek 36 százaléka száll fel utasok nélkül, ami nagyjából 100 ezer üres járatot jelent évente. Mindez nagyon drága a fenntartóknak, ráadásul rendkívül környezetkárosító is. Manapság viszont az olyan cégek, mint a Callajet, egy szoftveres platformon keresztül látják nagyjából 800 cég 2000 repülőgépének aktuális adatait, ami a repülésszervezők és a géptulajdonosok sokkal hatékonyabb együttműködését teszi lehetővé.
Luxus az elit kissé kevésbé elit részének
Kurta szerint mivel nincs fix szerződésük a repülőket és pilótákat szolgáltató cégekkel, ezért minden egyes útra a legkedvezőbb ajánlat alapján tudják megszervezni az utakat. Sokan csak évi 100-200 órát tudnak repülni a magángépükkel, de a kereslet és a kínálat hatékonyabb összekötése lehetővé teszi, hogy 500-600 órát repüljenek a gépek, ami már jóval gazdaságosabb működést jelent.
“Nekünk évente 400-500 járatunk van, ezért is tudunk olcsóbbak lenni”
- mondta Kurta, aki az árak kapcsán megjegyezte, hogy bizonyos járataik már akár a hagyományos légitársaságok business class útjainak árszintjén mozognak. “Nemrég például egy híres futballista apja Budapestre látogatott Düsseldorfból, és annyira tetszett neki a város, hogy vissza is jött, de akkor már Eurowings-szel business class-on. Sokan, akik hagyományos légitársaságokkal utaznak, magángépet választanak, ha nincs jó átszállás, és a magángép ára rendben van.”
Persze az, hogy az mikor van rendben, függ az ügyfelek pénztárcájától és a rendelkezésre álló gépektől is. Kurta a drága gépek közül például a Gulf Stream G550-est említette meg, ami egy nagy luxusgép: ennek a piaci ára óránként nagyjából 7000 euró (nagyjából 2,3 millió forint) személyzettel együtt. Az a repülő, amin Orbán utazott, nagyjából ebbe az árkategóriába tartozott (a Privatefly nevű brókercég honlapja alapján 6500 euróba kerül náluk a gép egy órára). Kurta viszont azt is megemlítette, hogy a kisebb gépek már óránként nagyjából 1500 euróért rendelkezésre állnak, ami 8 utas esetén 200 euróra (kb. 65 ezer forint) jön ki fejenként egy órára.
![](https://kep.index.hu/1/0/2112/21129/211291/21129106_8fc1f8f20fd4f4b4cb964d05bbd5d5dd_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/2112/21129/211291/21129108_a011586a5eff9c73ff25690e59f57380_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/2112/21129/211291/21129110_3722578f7ae2d44270d8f867a1817058_wm.jpg)
Az is gazdaságos működést segíti elő, hogy ún “empty leg” utakat is rendszeresen hirdetnek: ezeknek a lényege, hogy amikor valahonnan vagy valahova csak az új utasok felvétele miatt repülne egy gép üresen, akkor ezekre a gépekre is szerveznek utasokat. Természetesen a kevésbé rugalmas felállás miatt olcsóbban, mintha az utasok mondták volna meg, hogy mikor és hova repüljön a járat.
Bizalmi meló
Kurta szerint 10 év alatt annyi tapasztalatot szedtek össze, hogy már nagyon jók abban, hogy előre figyelmeztessék az utasaikat a kockázatokra, ezért széles ügyfélkörük alakult ki. Erre azért is van szükség, mert a magánrepülős utak szervezése során fontos a bizalom, már csak azért is, mert a Callajet sosem költött igazán marketingre, az új ügyfeleik a korábbi ügyfeleik beszámolóik alapján találtak rájuk.
Az ügyfeleik nagyjából 35 százaléka üzleti utakra veszi igénybe a szolgáltatásukat, harmaduk futballjátékos - gyakran utaznak velük például a Bayern München, a Dortmund, a Liverpool vagy a Chelsea játékosai -, az utak maradéka pedig gazdag családok magánutaiból áll össze.
“Amikor például valaki Londonba megy, egyből megkérdezzük, hogy pontosan hova utazik, mert Londonnak 10 magángépek fogadására alkalmas reptere van, és ettől is függ, hogy mikorra tudjuk megszervezni a járatot. A több elérhető reptér egyébként egy nagy előnyünk is, ugyanis az ügyfeleinknek gyakran az idő jóval fontosabb tényező, mint a luxus, és például egy gyárlátogatást komolyan meg tud gyorsítani, ha a repülő közelebb tud landolni az úticélhoz.”
Kurta St. Moritzt említette még, ahova síelni járnak az ügyfeleik: “1800 méteren gyakran előfordul, hogy olyan időjárási körülmények vannak, ami miatt nem lehetséges leszállni, ezért fel kell készítenünk arra az ügyfelet, hogy ha ez benne van a pakliban, akkor Zürich az alternatíva, ahonnan autóval tudjuk St. Moritzba vinni” - mesélte.
![Gulf Stream G550. Kurta szerint egy ilyen gép használatának piaci ára óránként nagyjából 7000 euró személyzettel együtt](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2112/21129/211292/21129258_fd6e21c75f5ab02ddcd0a554b9b9fa57_wm.jpg)
Egyre többen jönnek Budapestre
Az ügyfeleknek az utazás privát jellege is elég fontos, Kurta erre azt a példát hozta, hogy sok focista azért is utazik magángéppel, hogy így bújjon el a bulvársajtó elöl, ami amúgy a nagyobb reptereken utolérné. A titoktartást a cég komolyan veszi, legalábbis amikor arról kérdeztem, hogy nagyjából kik a magyar ügyfeleik,
egyből szabadkozott, hogy neveket nem mondhat, de annyit elárult, hogy részben gazdag magyar családok, részben pedig cégek veszik igénybe a szolgáltatásukat.
A bővítéskor elsősorban a magyar családi háttér miatt választotta Budapestet, de úgy látja, hogy a partnereik közül is egyre többen utaznak Budapestre, és általánosabban is népszerűbb desztináció lett a magyar főváros az elmúlt években.
Kurta szerint nekik az a szerencséjük, hogy a kezdetekben kizárólag a német anyanyelvű ügyfelekre és főleg a német piacra koncentráltak, ami előny volt a globális szereplőkkel szemben, akiknek egyszerre több időzónában több irodával kellett működniük.
A cég európai versenytársai között van angol, francia, svájci és német cég is, tehát a piacon alapvetően nyugat-európai cégek vannak jelen. Viszont egyre több a privát repülést a szokásosnál mérsékeltebb árakkal kombináló cég: ilyen például a német Everyair, vagy a svájci Lunajets, amik “magánrepülő, fapados áron”, és “fizessen kevesebbet, repüljön többet” szlogennel próbálják megfogni a kevésbé gazdag dúsgazdagokat. Vagy ilyen a kaliforniai Surf Air, ami “all you can fly” akcióval, ami menetrend szerinti magánjáratokat üzemeltet, amikre az ügyfelek egy alkalmazáson keresztül tudnak bejelentkezni.
Az mindenesetre az előrejelzések alapján biztosnak látszik, hogy a piac bővülni fog, és egyre nagyobb lesz az árverseny a cégek között, a luxus helyett pedig egyre inkább az időspóroláson lesz a hangsúly az ügyfelek részéről. Az egyetlen komolyabb kockázat, hogy nem találnak elég pilótát, ugyanis a munkaerőhiány ezt az iparágat is sújtja.
(Borítókép: Orbán Viktor miniszterelnök és Szijjártó Péter a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára beszélget útban hazafelé a repülőgépen az Európai Unió brüsszeli csúcstalálkozójáról 2012. október 19-én. Fotó: Illyés Tibor/MTI)
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=bJE1jRyMFaE6fJ8fhsC.y4ZQnDkFoiPbY7JeelfAZ7P.i7&stparam=wnniomkpwg&fastid=ipqxvzhaneitfhaugbtmmzijqomb&nc=0)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Transparency International: három éve Magyarország az Európai Unió legkorruptabb országa
Éppen csak az átlag alatt vagyunk.
február 11., 09:00
- Gazdaság
Magyar tulajdonú cég szállíthat gázt az oroszpárti szakadár területre
A Moldovából kiszakadt régió elutasította az EU-s támogatást.
február 10., 21:17
- Gazdaság
Fontos ipari kapu nyílik Egyiptomban, 450 milliárdos megrendelést kap a magyar vasúti járműgyártás
február 10., 16:08
- Mindeközben
Kilenc sikertelen lombikgprogram után babát vár a magyar szépségkirálynő: „Higgyetek a csodákban! Léteznek!”
59 perce
- Mindeközben
Pár perc alatt befalta az egykori fitneszmodell Anglia legnagyobb reggeli tálját, majd olyat tett, amire senki sem számított
2 órája
- Gazdaság
Rengeteg kihívás sújtja az autóipart, mutatunk még egyet
A mai modern autók felépítése lassan olyan összetetté válik, mint a repülőké.
február 10., 16:17
- Gazdaság
Megtalálta a kormány az ország rejtett kincsét, és azonnal rátette a kezét
A kormány számol az új energiaforrással.
február 11., 05:40
- Gazdaság
Kocsmafejlesztési programot szorgalmaz a magyar söripar
Vajon lehet-e újra virágzó sörkultúránk, és hogyan segíthetne ebben az állam?
5 órája
- Címlapon
Volodimir Zelenszkij: Vlagyimir Putyin Donald Trumpot csak egy kelléknek használja
Kemény szavakkal kritizálta amerikai kollégáját az ukrán elnök, aki az európai vezetőket is élesen bírálta.
3 órája
- Címlapon
Magyarország blokkolhatta az Ukrajnával folytatott uniós csatlakozási tárgyalásokat
A magyar kormány a nemzeti kisebbségek védelmét várja el Kijevtől.
3 órája
- Mindeközben
A Lucius Malfoyt alakító Jason Isaacs fergeteges választ adott arra, visszatérne-e az új Harry Potter-sorozatban
6 órája
- Gazdaság
Van, ahol már elkezdték kézbesíteni a 13. havi nyugdíjat
A februári nyugdíjjal együtt érkezik.
február 11., 12:22
- Gazdaság
A világranglista felső 30 százalékába került a Paksi Atomerőmű
Történetének ötödik legmagasabb termelési eredményével zárta 2024-et a létesítmény.
február 11., 12:28
- Gazdaság
Ezek a számok több mint hárommilliárd forintot értek
Tizennégy milliomosa lett Magyarországnak.
február 8., 21:02
- Gazdaság
Kiemelt támogatáshoz jutnak a halgazdaságok
Az Agrárminisztérium által kiírt pályázat keretösszege 3,19 milliárd forint.
február 8., 15:38
- Címlapon
Ebben a rendszerváltás óta minden kormány bűnös – elkezdődött a Tisza Párt kongresszusa
Az egész napos eseményről a helyszínről tudósítunk.
5 órája
- Gazdaság
Európai tekintetben Magyarország dobogós helyen van az akkumulátorgyártás kapacitások terén
Nagy Márton szerint azonban még van három kihívás, amelyekre megoldást kell találni.
február 11., 21:01
- Címlapon
„Tisztelt Magyar Péter-támogatók! Értem, hogy fáj” – megszólalt a megtámadott elemző
Nagy Attila Tibor szerint Magyar Péter „megajándékozta” a Fideszt és Orbán Viktort.
6 órája
- Gazdaság
Visszahívja közel húszéves sikertermékét az OTP – mutatjuk, mit kell tudni
100 milliárd forintot tartottak benne a kötvényesek.
február 8., 19:01
- Gazdaság
Megállapodás született a Lear győri telephelyén: nem lesz sztrájk
Amint a szövegezés elkészül és hivatalossá válik, a sztrájkkészültség megszűnik.
február 11., 17:08
- Gazdaság
Rohamtempóban drágulnak a lakások, mutatjuk a legfrissebb négyzetméterárakat
Továbbra is jelentős a különbség a fővárosi kerületek között.
február 10., 14:42
- Címlapon
Havas Henrik nekiment Gulyás Mártonnak a Magyar Péter-interjú miatt
Az újságíró szerint valaki felkészíthette volna Magyar Pétert arra, mi vár rá.
17 perce
- Gazdaság
2025-ben is keresik az Év Magyar Autóját – Ön is szavazhat!
Több kategóriában is keresik a legjobbakat.
február 10., 15:31
- Gazdaság
Reagált a kereskedelmi szövetség Nagy Márton árstopos bejelentésére
Azt is elárulták, mik a legfőbb célok az üzletpolitika kialakításakor.
február 10., 12:42
- Címlapon
„Ez egy nyilvános korbácsolás volt” – örömködik Vlagyimir Putyin televíziója az amerikai alelnök beszédén
10 órája
- Címlapon
Épp csak beléptünk az ajtón, és egy T-rex üvöltött az arcunkba
Most kiderül, mit rontottak el a Jurassic Parkban.
2 órája
- Mindeközben
Visváder Tamás a feleségével való megismerkedéséről: Ultimátumot adtam neki, ha nem szakít, akkor engem felejtsen el
tegnap, 17:45
- Mindeközben
Imádni való fotón mutatta meg Hajdú Péter, hogy mekkorát nőtt a születésnapos kisfia
tegnap, 16:40
- Címlapon
Újabb hírek érkeztek Ferenc pápa állapotáról
A katolikus egyházfő közelgő programjait lemondták.
6 órája
- Gazdaság
Donald Trump pumpálja a forintot, mégsem eszik olyan forrón a kását
Csak nagy duma a vámháború?
február 9., 09:47
- Gazdaság
Hamarosan belenyúlhat a kormány a bolti árakba
Ha kell, jöhetnek az árstopok.
február 10., 09:16
- Gazdaság
Ezek a számok több mint 250 millió forintot értek
Kihúzták a hatos lottó nyerőszámait.
február 9., 16:47
- Gazdaság
A kis benzinkutak még mindig nem találtak vissza a 2021 előtti fejlődési pályára
Tavaly 6,5 milliárd literre csökkent a magyarországi üzemanyag-forgalom.
február 8., 21:10
- Gazdaság
Sztrájkkészültséget rendeltek el az Audi győri beszállítójánál
A szakszervezet alapbérfejlesztést és egy egyösszegű kifizetést követel.
február 9., 08:01
- Címlapon
Meghalt Csombor Teréz, a Drága örökösök színésznője
A Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház színművésze 68 éves volt.
54 perce