Óriásfizetésre és luxusmercire ment el az uniós pénz

2018.11.05. 10:07

Az uniós források elszórásának mintapéldája az az eset, ami miatt a magyar államnak adott esetben másfél milliárd forintot kell majd visszafizetnie, és amiről a 24.hu közölt részletes cikket. Az ügy azért is érdekes, mert ebben nem az EU csalás elleni hivatala indított vizsgálatot, hanem az Innovációs és Technológiai Minisztérium, vagyis a magyar kormány tett feljelentést, ami miatt a NAV nyomoz. 

Még 2015-ben történt, hogy egy három cégből álló konzorcium két nagyon fontos projekt végrehajtására kapott 20 millió eurós megbízást. Ebből a pénzből ki kellett volna építeni egy biogáz- és földgáz-cseppfolyósító üzemet, a cseppfolyós gázhoz elosztóállomásokat, kúthálózatot és 20-20 töltőállomást. A konzorcium tagjai az E-Star-Esco Kft. ( 2016. februári névváltás óta Pannon Fuel Kft.), az LNG-Tech Kft. és a One PR Kft. voltak, a projektet pedig a  Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) koordinálta.  A projektre kaptak is 4,9 millió euró, vagyis nagyjából másfél milliárd forint előleget. 

A projekt azonban sehogy nem haladt, a konzorcium vezetői ugyanis szanaszét lopták a pénzt. 

A pénz jó részét a projektvezető MGKKE elnöke, Domanovszky Henrik szipolyozta ki, aki a konzorcium két tagjában is tulajdonos. Ő és lánya, Andrea különböző megbízási szerződésekkel havi szinten milliókat vettek föl a projektre kapott előlegből. A 24.hu cikke szerint volt olyan hónap, hogy Domanovszky 4-5 millió forintot vitt haza, míg lánya egy összegben 8,8 millió forintot kapott projektmenedzseri feladatok ellátásáért. 

Emellett a Pannon Fuel, a cég, amelynek Domanovszky a 100 százalékos tulajdonosa, havi 600 ezer forintért bérelt egy Mercedes Benz V-Klasse típusú autót. Erre három év alatt 21,6 millió forint ment el, miközben, ahogy az a minisztérium feljelentésében szerepel, az autó használata a projekt szempontjából egyáltalán nem volt indokolt. Domanovszky Andrea pedig bevásárlásra használta az uniós előleget, a céges bankkártyával rendszeresen fizetett a Tescóban, a Rossmannban, költött ruhákra, és többször vett föl készpénzt is.

A pénzt ennél klasszikusabban is kiszedték a projektből, például úgy, hogy egy szingapúri cégen keresztül tízszeres áron vettek eszközöket. 

LNG Technology Trading Ltd. nevű szingapúri cégtől 7,95 millió euróért rendeltek egy cseppfolyósító berendezést, amit viszont ez a cég mindössze 800 ezer euróért vett egy lengyel vállalattól, vagyis tízszeres áron akarta tovább adni a magyaroknak. A szingapúri cég egyetlen részvényese egy Fong Kok Liong Lawrence nevű úr, de a feljelentés szerint a Pannon Fuel alapítója, Soós Csaba vagy tulajdonosa, Domanovszky Henrik állhat a cég hátterében. Az is elég gyanús, hogy a szingapúri céget húsz nappal azután jegyezték be, hogy az uniós előleget folyósították a magyar konzorciumnak. 

Egy észt cég is felbukkan az ügyben, amely egy magyar hátterű máltai cég segítségével váltókat bocsátott ki, hogy bizonyos cseppfolyósítási know how-t vásároljon Domanovszky Henriktől. Ilyen szellemi tulajdonjoga viszont Domanovszkynak nem volt, ami persze nem akadályozta őt meg abban, hogy a váltókból tőkét emeljen a Pannon Fuelnál, így önerőként szerepelt a cég pénzügyeiben, miközben valószínűleg sosem volt mögötte pénz. 

Reagált az MGKKE

Hétfő délután reagált a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület. Reakciójukat változtatás nélkül közöljük:

Az Egyesület, a PAN-LNG és CFB projektben részt vevő tagok számára a 24.hu-n megjelent cikkben ismertetett feljelentés ténye és tartalma hivatalosan nem ismert. Az MGKKE 2018. februárjában a projektek előmozdítása érdekében új elnökséget választott. A szervezet ellenőrző bizottsága az egyesület által vállalt szakmai tevékenységgel kapcsolatban a szükséges vizsgálatot megindította. A projektekben részt vevő tagok azóta is a PAN-LNG és a Clean Fuel Box projektek eredményes megvalósításán dolgoznak. A rendkívüli kihívásokkal és nehézségekkel szembesülő projekt résztvevők mindent megtesznek annak érdekében, hogy a projektek tovább folytatódjanak, és hazánkban is elérhető legyen a környezetbarát cseppfolyósított földgáz üzemanyag (LNG) a tehergépjárművek számára, valamint, hogy az autósok részére a CNG üzemanyag országos lefedettségben álljon rendelkezésre. A projekt tagjai munkát, időt, energiát és saját erőforrásokat nem kímélve hónapok óta további befektetők bevonásával azon dolgoznak, hogy a földgáz üzemű közlekedés hazánkban is sikertörténet lehessen – a felmerülő nehézségek ellenére. Tekintettel arra, hogy folyamatban lévő vizsgálatról van szó, sem az MGKKE, sem a projekt tagok az üggyel kapcsolatban semmilyen véleményt, észrevételt, állásfoglalást nem tesznek.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?