Francia cég veszi meg a Gatwick repülőtér többségét

2018.12.27. 12:42
A francia Vinci infrastrukturális befektetési konglomerátum veszi meg a második legnagyobb forgalmú brit repülőtér, a nemrég drón-berepülésekkel lebénított londoni Gatwick többségi részesedését.

A 2,9 milliárd fontos (1035 milliárd forint) tranzakcióval, amely a csütörtöki bejelentés szerint várhatóan 2019 nyarán zárul le, a francia vállalatcsoport 50,01 százalékos részt szerez a Gatwicket működtető cégben, a Gatwick Airport Ltd.-ben - adta hírül az MTI.

Drónbalhé után tranzakció

Az ügyletet éppen egy héttel azután jelentették be, hogy drónok észlelése miatt másfél napra le kellett állítani a Londontól délre fekvő hatalmas légikikötő forgalmát. Az incidens ügyében őrizetbe vettek egy házaspárt (egy 54 éves hölgyet és 7 évvel fiatalabb férjét), akiket a brit sajtó meg is nevezett, de a rendőrség fél nap kihallgatás után vádemelés nélkül szabadon engedte őket, közölve: nem tekinti őket az ügy gyanúsítottjainak.

Orvosi ellátásra szoruló gyanúsítottak

A köztiszteletben álló és rendkívül érzékeny, már-már galamblelkű házaspár a szabadlábra helyezése utáni sajtótájékoztatóján elmondta: az eset annyira megviselte mindkettőjüket, hogy orvosi ellátásra szorulnak, miután a sajtó és a közösségi média a sárba tiporta becsületüket és nevüket.

A drónincidens tetteseit a rendőrség továbbra is keresi. A zárlat idején, amely éppen a karácsony előtti legforgalmasabb időszakra esett, a rendőrség szerint 67 drónberepülést észleltek a repülőtér légterében, és emiatt több mint ezer járatot kellett törölni vagy más repülőterekre átirányítani. Az átirányítások és járattörlések 140 ezer utast érintettek. A BBC nem hivatalos értesülése szerint Gatwick légterét az izraeli fejlesztésű Drone Dome - drónkupola - rendszer védi, és ennek telepítése után indulhatott újra a forgalom.

Egypályás, de nem kispályás

Gatwick, ahol tavaly 45,6 millió utas fordult meg, a világ legnagyobb forgalmú egyetlen pályás repülőtere. Van ugyan egy régi, használaton kívüli rövidebb pályája is, de az jelenleg nem felel meg a repülésbiztonsági előírásoknak. A repülőteret működtető cég októberben terveket jelentett be a második pálya felfejlesztésére, 500 millió fontos költségvetéssel. Ha e terv megvalósul, a második pálya a 2020-as évek közepétől fogadhat és indíthat főleg rövid távú járatokat.

A Vinci nem a Vincié

A cég többségi részesedését megvásárló Vinci a világ egyik legnagyobb építőipari és infrastruktúra-működtető vállalatcsoportja. Franciaországban 12, Portugáliában tíz repülőtere van, és üzemeltet repülőtereket Japánban, valamint Latin-Amerikában is. Viszont nem a Vincié a Leonardo da Vinci repülőtér, vagy ismertebb nevén a római Fiumicino.

A Gatwick Airport Ltd. bevétele a márciussal zárult legutóbbi pénzügyi évben 5,4 százalékkal, 764,2 millió fontra (272 milliárd forint) emelkedett, adózás előtti eredménye 233,7 millió font (több mint 83 milliárd forint) volt.