A Viking és az állam közös tulajdonos a legfőbb dunai hajós cégben

902A5402
2019.05.31. 13:08
Nem lesz egyszerű dolga a főpolgármesternek, ha szabályozni akarja a Budapest belvárosi szakaszán megnövekedett szállodahajó-forgalmat, mivel a szállodahajó-biznisz egyik legnagyobb szereplője és haszonélvezője, a Viking Cruises egy magyar kft.-n keresztül közösen tulajdonolja a Rogán Antalhoz tartozó Magyar Turisztikai Ügynökséggel a legfőbb dunai hajós céget, a Mahart Passnave-t.

A Viking Cruises neve akkor terjedt el igazán a köztudatban, amikor egyik szállodahajójuk, az ukrán parancsnokság alatt hajózó Viking Sigyn összeütközött a Hableány nevű turistahajóval, és maga alá gyűrte azt. A balesetnek eddig hét áldozata van, az ukrán hajóskapitányt pedig a rendőrség őrizetbe vette, és halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetése miatt gyanúsítottként hallgatja ki.

A Mahart Passnave-et 2013-ban vásárolta meg a magyar állam számára a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő. Idén márciustól a cég feletti tulajdonosi jogokat az állami Magyar Turisztikai Ügynökség gyakorolja, amelynek részvényesi jogai a miniszterelnök kabinetfőnökének, Rogán Antalnak a kezében vannak, írtuk

A Mahart Passnave több mint harminc hajóval rendelkezik, de nem ez a fő értéke, mivel a hajók jelentős része elavult és öreg. Az igazi érték a cég kezében levő 70 kikötő, közöttük számos belvárosi kikötő, azaz a budapesti hajókikötők túlnyomó része. Mint arról korábban beszámoltunk, egy korábbi tanulmány becslése szerint a szállodahajók fogadásából származó árbevétel 2010-ben együttesen mintegy 1,3-1,5 milliárd forint, együttes hasznuk pedig mintegy 1-1,2 milliárd forint volt. A tulajdonos Viking valószínűleg kedvező kondíciókkal dokkolhatja szállodahajóit a belváros legszebb panorámát nyújtó dunai pontjain, sokszor elfoglalva a rakparton sétálók elől a teljes kilátást.

Mint azt egyik cikkünkben egy hajózási szakember elmondta: régóta érlelődött már a tragédia a Dunán, az éjszakai sétákat csináló nagy hajók mindig is veszélyesek voltak. A fedélzetmestert elsősorban azért háborította fel a dolog, mert egy ismerőse korábban írt is már levelet a hajózási hatóságnak, amelyben szakmai érvekkel alátámasztva fejtette ki, hogy jó lenne betiltani a szállodahajók esti sétahajózását, hogy elkerüljék a baleseteket, de érdekes módon ez nem történt meg.

A Mahart Passnave elég jól teljesített az elmúlt években, a cég most megjelent 2018-as éves beszámolója szerint tavaly több mint 3,4 milliárd forintos bevétele és egymilliárd forint feletti adózott eredménye volt. A cég a legtöbb bevételt külföldről szedi, az „exportértékesítés nettó árbevétele” 2,1 milliárd forint fölött járt, a hazai bevétel pedig 1,33 milliárd körül.

Egy évvel korábban is hasonlóan jól ment a Mahart személyszállító cégének, sőt, 2017-ben 3,999 milliárd forint bevétel után 1,2 milliárd forint profitot tett el a Passnave. A cég bevétele és profitja folyamatosan növekedett az elmúlt években, egyedül 2018 törte meg a trendet, amikor nagyon enyhén visszaestek a számok. 

A Viking Cruises magyar leánycége, amely tulajdonos a Passnave-ban, szintén elég szép profitot termel, 574 millió forintot tavaly. Értékesítést viszont gyakorlatilag nem végez a cég, az ebből származó bevétele mindössze 234 ezer forint a beszámolója alapján. Ehelyett ún. pénzügyi műveletekből van bevétele a cégnek, tavaly több mint 590 millió forint. Ebből a cég üzleti tevékenysége elvisz 15 millió forintot veszteségként, így jön ki az 574 millió körüli nyereség. Nem minden évben volt viszont miből kipótolni az üzemi veszteséget, 2016-ban például csak 480 ezer forint pénzügyi bevétele volt a Viking Hungarynak, így 14 milliós mínuszban zárta az évet. Egy évvel korábban viszont megint csak jött pár százmillió a pénzügyi műveletekből, így 2015-ben nyereséges is volt a cég.

Viking Cruises: hatalmas flotta

A hatalmas világcégnek 70 óceánjáró hajója is van, de szintén jelentős szerepet visz az európai folyami hajózásban. A cég honlapja szerint 54 folyami szállodahajóval (longship) rendelkeznek, amik főleg a Rajnán, a Majnán és a Dunán közlekednek. Emellett a Szajnán 3, a portugál Dourón 4, az Elbán 2 hajójuk van, az orosz és ukrán folyókon 6, az egyiptomi Níluson pedig három hajójuk jár.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport