Teljesen összezuhant az újra NER-tulajdonba került Közgép tavaly

2019.05.31. 11:08 Módosítva: 2019.05.31. 11:21

Végképp összezuhant 2018-ban a Simicska Lajostól Nyerges Zsolt érintésével végül Szíjj László érdekeltségébe került Közgép. Az egykor közbeszerezéseket halomra nyerő építőipari nagyvállalat tavaly csak alig több mint egy milliárd forintos árbevételt ért el, pedig 2017-ben még 4,8 milliárd feletti forgalmat bonyolított az éves beszámolója szerint. Ezek összegek egészen eltörpülnek a 2014-es csúcs mellett, ekkor még több mint 112 milliárd forint folyt be a Közgéphez. 

A Közgéptől akkor vált meg Simcsika Lajos, mikor a tavalyi újabb Fidesz-kétharmad után kvázi kapitulált, és eladta az érdekeltségei túlnyomó részt régi harcostársának, Nyerges Zsoltnak. A pakk elemeinek többsége Nyergestől néhány hónapon belül átkerült megbízható NER-üzletemberek érdekeltségeihez, egy nagyobb adagot elvitt Mészáros Lőrinc, az egykori zászlóshajó Közgépben pedig a Duna Aszfalton keresztül Szíjj László szerzett részesedést. 

A Közép tavalyi beszámolójából kiderül, hogy 1,09 milliárd forint árbevételt ért el összesen a cég, de volt még 3 milliárd forintnyi egyéb bevétele. 2017-ben az árbevétel és az egyéb bevétel összege még több mint 6,8 milliárd forint volt – ekkor azonban nem fizetett osztalékot a cég, szemben 2018-cal. Tavaly a cash flow kimutatás szerint 5 milliárd forintot vettek ki a tulajdonosai a cégből osztalékként. A kiegészítő mellékletben az áll, hogy a legutóbbi jóváhagyásra javasolt osztalékösszeg 8,09 milliárd forint, és mindössze 30,3 millió forintot helyeznek a cég eredménytartalékába. Ezzel majdnem teljesen kiürül a Közgép eredménytartaléka, amelyben az elmúlt pár évben 8 milliárd forint feletti összeg gyűlt fel. 

Egyelőre nem világos, mi lesz a cég sorsa hosszabb távon: az Orbán-Simicska háború időszakában az állami megrendelések elapadásával párhuzamosan csökkent az árbevétel, a tavalyi évre pedig mint látszik, teljesen eljelentéktelenedett a cég. A NER-kör nem szűkölködik jól menő építőipari vállalkozásokban, lehetséges, hogy már csak kisebb szereplőként számolnak Szíjj Lászlóék a Közgéppel, amelynek helyét teljes egészben átvette például a Duna Aszfalt, a Magyar Építő, vagy éppen Mészáros Lőrinc építőipari cégei.