Nehéz pótolni a nyugdíjas vasutasokat, buszsofőröket és postásokat

2019.07.17. 08:53 Módosítva: 2019.07.19. 12:32

Munkaerőhiány van a MÁV-nál, a Postánál, a BKV-nál, írja a Népszava, összesen 2500 dolgozó hiányozhat a három cégtől. A Postánál mindössze csak 1 százalék a betöltetlen állások száma, azonban a régi dolgozók arra panaszkodnak, hogy sok a képzetlen munkatárs, mivel az állam megszüntette a postaforgalmi szakközépiskolákat, a főiskolai postatiszti képzéseket. Az elmúlt évek béremeléseit követően a kézbesítők bruttó bére jelenleg 210 ezer forint körül alakul. A Magyar Posta egyébként egész sajátosan reagált, amikor az év elején a túlórákról kérdezték.

A MÁV-csoport 2,5-3 százalékos létszámhiányról számolt be a Népszava kérdésére. Ugyanakkor árnyalja a dolgot, hogy sok a tartósan beteg kolléga. Kevés a váltókezelő, a pénztáros, a tolatásvezető, a jegyvizsgáló, a járműszerelő, a biztosítóberendezési és távközlési műszerész, a felsővezeték-szerelő, a szolgálattevő, valamint a mérnök. Kicsi a cégnél a rotáció, viszont sok az 50 év fölötti alkalmazott, és már az idén sokan nyugdíjba mennek. Egy jegyvizsgáló körülbelül 270 ezer forint bruttót keres havonta.

A Volán-társaságoknál jelenleg 5 százalék körül van a betöltetlen állások száma, de elmondásuk szerint ez nem okoz fennakadást a szerződésik teljesítésében. Elsősorban járművezetőből és -karbantartóból van hiány. Palkovics Imre, a Munkástanácsok elnöke szerint azonban a tervezett 30 százalékos béremelés is csak arra lesz elég, hogy a 2-3 ezres létszámhiánnyal küzdő cégtől ne menjenek el többen, új embereket nem fog bevonzani. A túlórákról amúgy a Volán is osztotta a Posta véleményét.

1,5-2 százalék a betöltetlen állások száma a BKV Zrt.-nél, „leginkább járművek szerelésével, karbantartásával, illetve az infrastruktúra karbantartásával kapcsolatos munkakörökbe, valamint járművezetői és mérnöki feladatok ellátására keresünk munkaerőt” – írták a Népszava kérdésére.