Óriási segítség készül a NER rejtőzködő milliárdosainak

2019.11.14. 16:45
A kormányközeli oligarchák kedvenc játékszere az úgynevezett magántőkealap. Emlékezhetünk erre az anonim kollektív formára, amely mögött elbújhattak korábban az MKB Bank vevői, szállodák, ingatlanok, energetikai cégek befektetői. Ha a honatyák elfogadják a vonatkozó törvényjavaslatot, ők a jövőben nagyon jól járnak, felügyeleti kontroll nélkül és olcsóbban bujkálhatnak.

Metis Magántőkealap, Status Magántőkealap, Konzum Magántőkealap - az elmúlt két-három évben sokat írtunk különböző, jellemzően Mészáros Lőrinchez is kapcsolódó befektetések, cégvásárlások kapcsán a magántőkealapok különös intézményéről.

A Parlament előtt van egy törvényjavaslat, a T/7842-es, amely a pénzügyi közvetítőrendszert, az államháztartást és a pénzügyi stabilitást is érinti. Ha a honatyák elfogadják majd ezt a törvényt és életbe lépnek a dokumentum 38-40. oldalán leírt változtatások, akkor a rejtőzködő magyar oligarchák alighanem pezsgőt fognak bontani.

A javaslat szerint bár a vonatkozó törvényeket továbbra is be kell tartaniuk, de nem lesz a Magyar Nemzeti Bank (MNB) által felügyelt intézmény a kockázati tőkealapkezelő (emlékezhetünk a Jeremie-programok népszerű intézménytípusára) és az olyan zárt körben kibocsátott alapkezelők, ahol a befektetők ugyanazok, mint az alapkezelő tulajdonosai. Ez utóbbi gyakorlatilag a bevezetőben említett magántőkealapokra jellemző formula.

Ismételjük el a javaslatot, ha a saját vagyonodat kezeled ebben az anonimitást elősegítő alaptípusban (ez a NER gyakorlata) elvileg meg kell felelni ugyan a szabályoknak, de azt nem az MNB felügyeli. Ha pedig nem felügyeli, akkor a 0,25 ezrelékes felügyeleti díjat sem kell megfizetni.

A törvényjavaslat azonban előrelátó, ha a politikaközeli szupergazdagok nem fizetnek, akkor azt a piacról be kellene szedni, ezért a hagyományos alapkezelők a jövőben fizessenek inkább 0,35 ezreléket (40 százalékos emelés, ami szektorszinten 6-800 millió forintot jelent), mert ezt kívánja meg az "értéktartóság".

A piac biztonsága, makroprudenciális szempontok és elsősorban a kontroll,a  minimális transzparencia miatt ez egy veszélyes változás lenne, de a honatyák ellenszavazatai természetesen még meggátolhatják a T-7842-es javaslat ezen részének elfogadását.