Az ársapka eltörlése padlóra küldheti a taxisokat

IMGL0020
2022.12.12. 15:52
A benzinárstop kivezetése után ismét felmerült, hogy emelnék eddigi tarifáikat a taxisok. Az Országos Taxis Szövetség elnöke nemrég arról beszélt, hogy tárgyalni fognak erről a fővárossal. Az üzemanyagot érintő változások a fuvarozóknál is átalakíthatják az eddigi folyamatokat, a taxisok szerint az ársapka eltörlésével legalább 15 százalékkal növekedett egy taxis kilométerköltsége.

Közös javaslatcsomag átadását tervezi a Pénzügyminisztériumnak az Országos Taxis Szövetség a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarával, amelyben azt kérik, hogy a kisvállalkozók – így az oktatók, az autómentők, valamint a taxisok – másmilyen adófajtát vehessenek igénybe.

Metál Zoltán, a taxisok szövetségének elnöke az ATV Start című műsorában elmondta, hogy van egy lélektani határ a tarifaemelést tekintve, ugyanakkor úgy látják, az utazóközönség elfogadta a tavaszi, 35 százalékos emelést.

Ön mennyit fizetne az alapdíjért?

Az emelés kérdése azért merült fel újra, mert a kormány még múlt kedden bejelentette, hogy kivezeti az üzemanyagra korábban bevezetett hatósági árat. A döntés miatt több szektorban is jelentős áremelésre számítanak, ráadásul a céges autók közül hivatalosan csak a taxik számára volt lehetőség kedvezményesen benzinhez vagy gázolajhoz jutni.

Metál Zoltán a műsorban arról is beszélt, hogy hétfőn tárgyalnak a fővárossal az esetleges újabb emelésről. A vállalkozások közül sokan általány- vagy katás adózók, emiatt sok dolgozó külön figyel arra, hogy ne lépje át az évi 12 millió forintos határt. Emiatt volt, aki elment szabadságra, ezért év végén például kevesebb lesz a taxis.

Ön mennyit fizetne egy kilométerért?

Kapacitáscsökkenés a fuvarozóknál? 

Lajkó Ferenc, a Digilog Consulting ügyvezetője arról is beszélt a műsorban, hogy mintegy harminc százalékra tették a fuvarozók a kompenzálandó költségnövekedést, a harmadik negyedév végére pedig több mint 25 százalékos értéken voltak a tényadatok.

Az ügyvezető elmondta, hogy a koronavírus-járvány óta enyhe kapacitáshiány tapasztalható a közúti fuvarozás piacán. Hozzátette: a fuvarozók azzal számolnak, hogy 2023-ban nem nő ilyen mértékben az üzemanyagár, a költségnövekedés szerintük emiatt húsz százalék körül lesz.

Ön mennyi várakozási díjat tart reálisnak percenként?

Lajkó Ferenc szerint recessziós időszakra számítanak az ágazatban lévők, ami könnyen elképzelhető. Szerinte ugyanis másik irányba mozdul el a kereslet-kínálat, emiatt kapacitásfelesleg keletkezhet. Ezért a fuvarozók számára nem marad más, mint hogy költséget és kapacitást csökkentenek, ami a Digilog Consulting ügyvezetője szerint 5-10 százalékos kapacitáscsökkenést is okozhat.

A fővárosi közgyűlés április 13-án módosította a taxirendeletet. A 33 százalékos emelést a jelentős üzemanyagár-emelkedéssel, valamint a megnövekedett inflációval és a minimálbér emelkedésével indokolták. Ennek alapján a fővárosban a tarifák az alábbi módon emelkedtek:

  • az alapdíj 700-ról 1000 forintra,
  • a kilométerdíj 300-ról 400-ra,
  • a percdíj pedig 75 forintról 100 forintra nőtt.

Van-e lélektani határa a taxizás díjának?

(Borítókép: Nagy Tamás / Index)